Öz
Bu araştırmanın amacı, arkadaşlarının anlaşmazlıklarında arabuluculuk yapan lise öğrencilerinin süreç ile ilgili deneyimlerini, onların bakış açısından incelemektir. Araştırma, nitel araştırma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 45 arabulucu öğrenci ile çalışılmıştır. Toplanan nitel veriler içerik analizi yapılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları hem nicel (frekans ve yüzde) hem de doğrudan öğrenci söylemlerine yer verilerek sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda, akran arabuluculuk deneyiminin arabuluculartarafından benimsendiği; sürecin arabulucu öğrencilerin özsaygılarını ve özgüvenlerini geliştirdiği; anlaşmazlık çözüm, iletişim ve empati becerilerini geliştirdiği; öğrencilerinanlaşmazlıklarınıvekavgalarınıazalttığıveakranilişkilerinigeliştirdiği saptanmıştır. Arabulucu öğrenciler, gelişen bu becerilerini okul dışına da taşıdıklarını belirtmişlerdir. Buna karşın, sınırlı da olsa çatışan öğrencilerin arabuluculuğa direnç gösterdikleri ve arabuluculuğu küçümsedikleri, dolayısıyla bazen arabulucuların çaresizlik hissetmelerine neden oldukları saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Akran arabuluculuk, anlaşmazlık çözümü, okul disiplini.
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2011 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Türnüklü, A. (2011). Akran Arabulucuların Arabuluculuk Sürecine İlişkin Algıları. Eğitim Ve Bilim, 36(159). https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/916