Öz
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin sorumluluk kazandırmada kullandıkları yaptırımların, öğrenci değerlendirmelerine göre incelenmesidir. Araştırmaya Adana il sınırları içinde belirlenen 12 ilköğretim okulu dahil edilmiştir. Bu okulların 5. sınıflarına devam eden 412 (184’ü kız, 228’i erkek) öğrenciye “Sorumluluk Kazandırmada Ceza Uygulamaları” (SKCU) anketi uygulanmıştır. Ayrıca örneklem içerisinden 48 öğrenciyle görüşme yapılmıştır. Her iki veri toplama aracından elde edilen veriler nitel ve nicel veri analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin yerine getirilmeyen sorumluluklarla baş etmede ceza içermeyen yöntemlerin yanında ceza içeren yöntemlere de başvurdukları, cezalar içinde ise en çok sözel cezaları kullandıkları anlaşılmıştır. Öğrenciler kendilerine verilen cezalar sonucunda davranışlarını değiştirdiklerini ve bu değişikliğin kalıcı olduğunu ifade etmiştir. Buna karşılık öğrencilerin tercihleri, öğretmenlerin ceza içermeyen yaptırımları kullanmaları yönünde olmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sorumluluk, ceza, sınıf yönetimi, sınıf öğretmeni
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2025 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Yontar, A., & Yurtal, F. (2025). Sorumluluk Kazandırmada Öğretmenler Tarafından Kullanılan Yaptırımların İncelenmesi. Eğitim Ve Bilim, 34(153). https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/829