Öz

Konusu, metin değerlendirmede kullanılan dereceli puanlama anahtarları (rubrik, rubric) olan bu çalışmada, hem eğitim ortamlarında hem de farklı sınavlar yapan kurumların (MEB, ÖSYM, Yunus Emre Enstitüsü/YEE gibi) sınavlarında kullanılan bilgilendirici metinlerin okur dostu olup olmadıklarının belirlenebilmesi için geliştirilen ve güvenirlik çalışması yapılan Okur Dostu Bilgilendirici Metin Dereceli Puanlama Anahtarı’nın (ODBİMDEPA) alanyazına tanıtılması ve incelenen metinlerle ilgili gözlemlerin aktarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada belge (doküman) inceleme yöntemi kullanılarak iki farklı veri tabanı oluşturulmuştur: Birinci aşamada kullanılan birinci belge seti, MEB tarafından 2018 yılında okutulan 5, 6, 7 ve 8.sınıf ders kitaplarındaki toplam 50 bilgilendirici metin; ikinci aşamada kullanılan ikinci belge seti, ÖSYM tarafından 2023 ve 2024 yıllarında yapılan YKS testlerindeki sorularda geçen toplam 37 bilgilendirici metinden oluşmaktadır. İlk belge setini birbirinden bağımsız 2 akademisyen; ikinci belge setini 4 alan için 11 uzman, 1 alan için ise 13 uzman değerlendirici ODBİMDEPA’nın sekiz boyutu için ayrı ayrı puanlanmıştır. Çözümlemelerde, çalışmanın birinci aşamasındaki puanların ağırlıklı kappa katsayısına bakılmış ve ağırlıklı ortalamanın kabul edilebilir olduğu ve ODBİMDEPA’nın güvenirlik açısından anlamlı (genellikle uyuşma) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında veri tabanı çok yüzeyli Rasch modeliyle çözümlenmiş ve değerlendirici güvenirliği 0.95 bulunmuştur. Bu sonuç, geliştirilen puanlama anahtarının güvenirliğinin oldukça yüksek olduğunu göstermektedir. Bu bulgular ışığında ODBİMDEPA kullanılarak MEB, ÖSYM gibi sınav uygulamaları yapan kurumların sınavlarında kullanılan ya da eğitim ortamlarında okutulan kitaplarda yer alan bilgilendirici metinlerin ne kadar okur dostu olduğu sayısal olarak ifade edilebilecek ve metinlerin sınavlarda ya da derslerde kullanılıp kullanılmamasına nicel olarak da karar verilebilecektir.

Anahtar Kelimeler: Ölçme ve değerlendirme, Bilgilendirici metin, Dereceli puanlama anahtarı, Okur dostu metin, ODBİMDEPA

Kaynakça

  1. Aidinlou, N., Khodamard, N., & Azami, J. (2012). The effect of textual cohesive reference instruction on the reading comprehension of Iranian EFL students. International Journal English Linguistics, 2(5), 18-24. doi:10.5539/ijel.v2n5p18
  2. Aktaş, M., & Alıcı, D. (2018). Yazılan hikâyeyi değerlendirmeye yönelik analitik rubrik geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 597-610. doi:10.17860/mersinefd.424198
  3. Beck, I. L., McKeown, M. G., Sinatra, G. M., & Loxterman, J. A. (1991). Revising social studies text from a text-processing perspective: Evidence of improved comprehensibility. Reading Research Quarterly, 26, 251-276.
  4. Bond, T. G., & Fox, C. M. (2015). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences (3th ed.). London: Routledge/Taylor & Francis Group. doi:10.4324/9781315814698
  5. Brewer, W. F. (1980). Literary theory, rhetoric, and stylistics: Implications for psychology. In R. J. Shapiro, B. C. Bruce, & W. F. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension (pp. 221-239). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  6. Britton, B. K., & Gulgoz, S. (1991). Using Kintsch's computational model to improve instructional text: Effects of repairing inference calls on recall and cognitive structures. Journal of Educational Psychology, 83, 329-404.
  7. Çelik, T., Demirgüneş, S., & Baştuğ, M. (2014). Metin oluşturma ve değerlendirme çalışmalarına yönelik “okur dostu” metin değerlendirme rubriği. International Journal of Eurasia Social Sciences, 5(14), 65-83.
  8. Çelik, T., Demirgüneş, S., & Fidan, D. (2015). Okur dostu metin olma özelliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 119-127.
  9. Çıralı Sarıca, H., & Koçak Usluel, Y. (2016). Eğitsel bağlamda dijital hikâye anlatımı: Bir rubrik geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi: Kuram ve Uygulama, 6(2), 65-84.
  10. Demirgüneş, F. (2015). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okur dostu metin bağlamında değerlendirilmesi (Unpublished master's thesis). Niğde University, Niğde.
  11. Dreher, M. J., & Singer, H. (1989). Friendly texts and friendly teachers. Theory into practice. Learning Through Text, 28(2), 98-104.
  12. Duke, N., & Bennett Armistead, V. (2003). Reading and writing informational text in the primary grades: Research-based practices. New York: Scholastic.
  13. Eser, M. T., & Aksu, G. (2022). R programlama dili ile puanlayıcılar arası uyum ve güvenirlik (N. Doğan, Ed.). Ankara: Pegem.
  14. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  15. Fisher, D., Frey, N., & Lapp, D. (2008). Shared reading: Modeling comprehension, vocabulary, text structures, and text features for older students. The Reading Teacher, 6(7), 584-556. doi:10.1598/RT.61.7.4
  16. Fleiss, J. L. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological Bulletin, 76(5), 378-382.
  17. Gray, W. S., & Leary, B. E. (1935). What makes a book readable. Chicago: University of Chicago Press.
  18. Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer.
  19. İşeri, K., Çelik, T., & Demirgüneş, S. (2015). Türkçe ders kitaplarında okur dostu metinlerin incelenmesi. E-Dil Dergisi, 1(5), 227-242.
  20. Kintsch, W. (1982). Aspects of text comprehension. Advances in Psychology, 9, 301-312.
  21. Kintsch, W. (1988). The role of knowledge in discourse processing: A construction-integration model. Psychological Review, 95, 163-182.
  22. Klink, S., Dengel, A., & Kieninger, T. (2000). Document structure analysis based on layout and textual features. Proceedings of International Workshop on Document Analysis Systems, DAS2000.
  23. Linacre, M. (1993). Generalizability theory and many-facet Rasch measurement. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, GA.
  24. Lorch, R., Lemarié, J., & Grant, R. (2011). Signaling hierarchical and sequential organization in expository text. Scientific Studies of Reading, 15(3), 267-284. doi:10.1080/10888431003747535
  25. Mann, W., & Thompson, S. (1988). Rethorical structure theory: Toward a functional theory of text organization. Text-Interdisciplinary Journal for the Study of Discourse, 8(3), 243-281. doi:10.1515/text.1.1988.8.3.243.
  26. McNamara, T. (2001). Language assessment as social practice: challenges for research. Language Testing, 18, 333-349. doi:10.1177/026553220101800402.
  27. McNamara, D. S., Kintsch, E., Songer, N. B., & Kintsch, W. (1996). Are good texts always better? Interactions of text coherence, background knowledge, and levels of understanding in learning from text. Cognition and Instruction, 14(1), 1-43. doi:10.1207/s1532690xci1401_1.
  28. McNamara, D. S., Louwerse, M. M., McCarthy, P. M., & Graesser, A. C. (2010). Coh-Metrix: Capturing Linguistic Features of Cohesion. Discourse Processes, 47(4), 292–330. doi:10.1080/01638530902959943
  29. Ministry of National Education. (2024). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Retrieved from https://mufredat.meb.gov.tr
  30. Moskal, B. M., & Leydens, J. A. (2000). Scoring rubric development: Validity and reliability. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(10). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/242637290_Scoring_Rubric_Development_Validity_and_Reliability
  31. Müldür, M., & Şimşek, N. D. (2020). Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin ve yapılarının incelenmesi üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 843-867.
  32. Nagabhand, S., Nation, I., & Franken, M. (1993). Can text be too friendly?. Reading in a Foreign Language, 9(2), 895-907.
  33. Rasch, G. (1960). Probabilistic model for some intelligence and achievement tests. Copenhagen: Danish Institute for Educational Research.
  34. Smith, F. (1982). Writing and the writer. London: Heinemann.
  35. Soyuçok, M., & Kartal, H. (2018). İlkokuma-yazma ders kitaplarının metin oluşturma basamağında oluşturulan metinlerin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversite Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 435-460.
  36. Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçmelerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayınları.
  37. Tuncel, G. (2011). Sosyal bilgiler dersinde rubriklerin etkili kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 213-233.
  38. Yıldırım, H., & Ocak, G. (2016). İlkokul sosyal bilgiler dersi “okur dostu” metinlere yönelik rubrik hazırlama çalışması. In XV. Uluslarararası Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu bildiri özet kitabı (pp. 422-423). Ankara: Pegem Akademi.
  39. Yeung, L. (2007). In search of commonalities: Some linguistic and rhetorical features of business reports as a genre. English for Specific Purposes, 26(2), 156-179.
  40. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Nasıl atıf yapılır

Fidan, D., Çelik Korat, T., Demirgüneş, S., Alaca, S., & Kırömeroğlu, N. (2025). Ölçme Değerlendirme Metinlerinin Seçimi ve Yazımına Yönelik Bir Araç: Okur Dostu Bilgilendirici Metin Dereceli Puanlama Anahtarı (ODBİMDEPA). Eğitim Ve Bilim, 50, 43-68. https://doi.org/10.15390/EB.2025.14166