Öz
Bu araştırmada akademik stresle uyku kalitesi arasındaki ilişkide okul tükenmişliğinin ve depresyonun aracı rolü olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu lise eğitimine devam eden ve yaşları 13 ile 18 arasında değişmekte olan 185’i kız ve 158’si erkek olmak üzere toplam 353 ergen bireyden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri akademik temelli stres envanteri, uyku kalitesi ölçeği, okul tükenmişliği ölçeği ve Kutcher ergen depresyonu ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde korelasyon analizi, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve yapısal eşitlik modeli analizi kullanılmıştır. Model testi sonucunda test edilen aracılık modelinin doğrulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, akademik stresin, depresyonun ve okul tükenmişliğinin uyku kalitesi üzerindeki doğrudan etkilerinin yanında, akademik stresin de bir model kapsamında okul tükenmişliği ve depresyon yoluyla dolaylı etkisinin olduğu bulgusu elde edilmiştir. Araştırmada ulaşılan bulgular ışığında sonuçlar tartışılmış ve alanyazın için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Akademik stres, Uyku kalitesi, Okul tükenmişliği, Depresyon, Ergenlik, Model testi
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2023 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.