Öz
Mevcut araştırmada, ulusal ve uluslararası alanyazına dayalı olarak, okul müdürünün öğretmenler tarafından algılanan dağıtımcı liderlik davranış ve uygulamaları ile öğretmen iş doyumu arasındaki ilişkide öğretmen özyeterliği ve işbirliğinin aracı rolünü belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında, Türkiye genelindeki öğretmenleri temsil edecek şekilde Uluslararası Öğretim ve Öğrenim Anketi (TALIS) 2018 verisi üzerinde yol analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları, (1) dağıtımcı liderliğin öğretmen iş doyumunun güçlü bir yordayıcısı olduğunu, (2) öğretmen özyeterliği ve işbirliğinin dağıtımcı liderlik ile iş doyumu arasındaki ilişkiye istatistiksel ve pozitif yönde aracılık ettiğini ve (3) çalışmada önerilen kavramsal modelin öğretmen iş doyumundaki toplam varyansın %45’ini açıkladığını göstermiştir. Bu araştırma ile öğretmenlerin okuldaki karar verme süreçlerinde söz sahibi olması ve kendilerine sorumluluk verilmesi durumunda iş doyumlarının daha yüksek olduğu genel sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Dağıtımcı liderlik, Öğretmen özyeterliği, Öğretmen işbirliği, İş doyumu, Okul liderliği, TALIS 2018, Türkiye
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2023 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.