Öz
Bu araştırmada, sekiz oturumdan oluşan sosyal beceri odaklı psiko-eğitim programının ilkokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, kamu kurumuna ait bir ilkokula devam eden 3. ve 4. sınıf toplam 24 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada ön test, son test ve izleme testli kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Veri toplamada, Sosyal Beceri Bilgisi Testi, Sosyometri Tekniği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Ön test ölçümünün ardından deney grubundaki öğrencilere Mayıs-Haziran 2019 tarihleri arasında Sosyal Beceri Psiko-Eğitim Programı haftada iki gün (4 hafta, 8 gün) ve günde yaklaşık 45 dakika olmak üzere araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Kontrol grubuna hiçbir grup oturumu ve etkinlik uygulanmayıp, öğrencilere sadece ön test ve son test uygulanmıştır. Oturumların sona ermesinden bir hafta sonra son-test ölçümleri alınmış ve altı ay sonra ise izleme ölçümü yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, Wilcoxon Eşleştirilmiş İki Örnek Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin sosyal beceri puanlarının kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı düzeyde arttığı görülmüştür. Aynı zamanda, deney grubundaki öğrencilere altı ay sonra izleme testi uygulanmış, son test ile izleme testi puan ortalamaları arasındaki farklılığın anlamlı olmadığı ve sosyal beceri psiko-eğitim programının etkisinin halen devam ettiği görülmüştür. Elde edilen bulgular, sosyal beceri odaklı yürütülen psiko-eğitim programının öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmede etkili olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: İlkokul öğrencileri, Sosyal beceri, Sosyal beceri eğitimi, Sosyal yeterlilik, Psiko-eğitim
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2022 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Kaya, Z., & Kaval, A. (2022). Sosyal Beceri Odaklı Psiko-Eğitim Programının İlkokul Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Eğitim Ve Bilim, 47(210), 281-298. https://doi.org/10.15390/EB.2022.9936