Öz
Bu çalışmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik öğretmenine yönelik algıları, matematik öğrenmeye yönelik algıları ve matematiksel yılmazlık düzeylerinin öğrencileri benzer profillere sahip kümelere ayırmada kullanılıp kullanılamayacağını incelemektir. Çalışma grubu yaşları 11 ile 15 arasında değişen ortaokul öğrencilerinden oluşmaktadır. Profil grupları oluşturmak için iki aşamalı küme analizi kullanılmıştır. Kümeleme analizi sonucunda iki farklı profil ortaya çıkmıştır. Bulgular, bu çalışmada oluşturulan kümelerin öğrencilerin matematik öğretmenine yönelik algılarına, matematik öğrenmeye yönelik algılarına, matematiksel yılmazlıklarına ve matematik başarılarına göre farklılaştığını göstermiştir. Sonuçlar 1. kümedeki öğrencilerin, 2. kümedeki öğrencilere nazaran, matematik başarılarının daha yüksek olduğunu, matematiğe daha çok değer verdiklerini, matematik öğretmenlerini bilgili ve destekleyici kişiler olarak, matematik öğrenmeyi ise eğlenceli ve çaba gerektiren bir süreç olarak algıladıklarını göstermektedir. 2. kümedeki öğrenciler daha düşük matematik başarısına sahiptir. Matematik öğretmenlerini kaygı kaynağı ve matematiği öğrenme sürecini ise zor bir süreç olarak algılamaktadırlar. Ayrıca matematik yeteneğinin geliştirilebileceğine dair inanç düzeyleri 1. kümeyle karşılaştırıldığında anlamlı bir şekilde daha düşüktür.
Anahtar Kelimeler: Öğrencilerin matematik öğrenmeye yönelik algıları, Öğrencilerin matematik öğretmenine yönelik algıları, Matematiksel yılmazlık, Kişi merkezli analiz, İki aşamalı kümeleme analizi
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2022 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Öztürk, Ç., & Kilmen, S. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Matematiksel Yılmazlıkları ve Matematiğe Yönelik Algıları: Bir Kümeleme Analizi Yaklaşımı. Eğitim Ve Bilim, 47(209), 155-170. https://doi.org/10.15390/EB.2022.10258