Öz
Bu çalışma 7. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin öz-düzenleme düzeyleri ile orantısal akıl yürütme becerileri arasındaki aracılık etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmada önerilen tahmin modeli 279 ortaokul 7. sınıf öğrencisinden elde edilen verilerle sınanmıştır. Çalışmanın verileri “Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeği”, “Algılanan öz-düzenleme ölçeği” ve “Orantısal akıl yürütme becerisi testi” ile toplanmıştır. Toplanan verilere korelasyon analizi ve aracı değişken analizi yapılmıştır. Çalışmanın bulguları, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme, öz-düzenleme ve orantısal akıl yürütme becerileri arasında anlamlı düzeyde ilişki olduğuna işaret etmiştir. Aracı değişken analizi sonucu, 7. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin öz-düzenleme düzeyleri ile orantısal akıl yürütme becerileri arasında kısmi aracı olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Yansıtıcı düşünme, Öz-düzenleme, Orantısal akıl yürütme, Problem çözme, Ortaokul
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2020 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Öztürk, M. (2020). Öz-Düzenleme ile Orantısal Akıl Yürütme Arasındaki İlişki: Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünmenin Aracılık Rolü. Eğitim Ve Bilim, 45(204), 143-155. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8480