Abstract

The research focuses on transforming students' experiences, sensations, impressions, and perceptions in the science center into artistic expression. The research aims to examine how the scientific content of the science center exhibition is interpreted by the students of the visual art course of Science and Art Center according to the artistic context. The sample of the study carried out with the case study pattern consists of nine students aged 10-14, who are defined as gifted in the field of visual arts. For this study, an activity program called "Artistic Discovery in the Science Center" was created by the researchers. This program includes three activities named “Color and Light”, “Visual Illusions”, and “Geometry and Art”. Qualitative data sources included focus group interviews, worksheets, students' artistic works, and reflective diaries. Inductive analysis was applied by triangulating findings from multiple data sources. The learning experiences offered by the activities to the students were determined as the unit of analysis. Research findings have shown that science centers offer rich learning experiences to the students in understanding the causality of art-related subjects and exploring a different context of the information learned in the visual arts course, in a way that contributes to imaginative thinking.

Keywords: Science centers, Visual arts, Artistic learning, Out-of-school learning, Gifted students

References

  1. Adadan, E., & Kabapınar, F. (2019). Okul dışı öğrene ortamı olarak bilim merkezlerinde fen eğitimi: Öğrenme ve öğretim. In F. Köseoğlu & U. Kanlı (Eds.), Okul duvarlarının ötesinde öğrenme yolculuğu (pp. 99-117). Ankara: Nobel.
  2. Alioğlu, N. (2010) Sanat bilim ilişkisi. Folklor/Edebiyat, 16(62), 217-228.
  3. Anker, S. (2021). Epistemic practices in bio art. AI&Society, 36, 1389-1394. doi:10.1007/s00146-021-01152-w
  4. Arnheim, R. (2009). Görsel düşünme (2nd ed., R. Öğdül, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları.
  5. Aslan, T., & Uysal, S. (2021). Bilim sanat entegrasyonunda biyosanat ve etik sorunsalı. Journal of History School, 14(55), 4379-4405. doi:10.29228/joh.54090
  6. Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi (Unpublished doctoral dissertation). Gazi University, Ankara.
  7. Bozdoğan, A. E. (2019). Bilim merkezleri. In A. İ. Şen (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları (pp. 48-66). Ankara: Pegem Akademi.
  8. Cornell, J. (1979). Sharing nature with children I. Nevada City, CA: Dawn Publications.
  9. Çağlayan, E. (2020). Sanat eğitiminin geleceğinde okul dışı öğrenme ortamlarının yeri ve önemi. Informal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 145-158.
  10. Çığrık, E., & Özkan, M. (2016). Bilim Merkezi’nde yürütülen öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi ve motivasyon düzeyleriyle ilişkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 279-301.
  11. Çolakoğlu, M. H. (2019). Okul eğitim programlarında STEM yaklaşımı ve okuldışı öğrenme ortamlarının entegrasyonu. In F. Köseoğlu (Ed.), Okul duvarlarının ötesine öğrenme yolculuğu (pp. 27-43). Ankara: Nobel.
  12. Duru, A., & İşleyen, T. (2005). Matematik ve sanat. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 111, 479-491.
  13. Eliasson, O. (1993). Beauty- Rainbow [Instalation], Tate Modern, London. Retrieved from https://olafureliasson.net/archive/artwork/WEK101824/beauty#slideshow
  14. Eliasson, O. (1997). Room for one color [Instalation], Moderna Museet (2015), Stokholm. Retrieved from https://olafureliasson.net/archive/artwork/WEK101676/room-for-one-colour#slideshow
  15. Faramarzi, S. (2019). Art schools of the future need to teach students to understand technology. How will that change the future of art?. Retrieved from https://news.artnet.com/art-world/art-school-tech-adapt-1742802
  16. Felleman Fattal, L. (2009). Seeing the world in a garden: Science and art curricula synergy. Science Scope, 32(5), 52-55.
  17. Friedman, A. J. (2013). Reflections on communicating science through art. The Museum Journal, 56(1), 1-9.
  18. Hamilton, D. G. (1981). Using fine art to teach science. Science and Children, 19(1), 6-10.
  19. Han, B., & Bilican, K. (2018). Bilim merkezlerinde bilimin doğası öğretimi [Special issue]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-27.
  20. Herrmann, R. (2005). The disconnect between theory and practice in a visual culture approach to art education. Art Education, 58(6), 41-46.
  21. Kırışoğlu, O. (2014). Sanat bir serüven. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  22. Kim, H. (2018). An analysis of creative effect on interdisciplinary practices in art education. International Journal of Education Through Art, 14(2), 179-196. doi:10.1386/eta.14.2.179_1
  23. Kusama, Y. (1965/2016). Infinity mirror rooms [Exhibition]. https://hirshhorn.si.edu/kusama/infinity-rooms/ adresinden erişildi.
  24. Lesen, A. E., Rogan A., & Blum, M. J. (2016). Science communication through art: Objectives, challenges, and outcomes, Trends in Ecology & Evolution, 31(9), 657-660.
  25. Lucas, G., Coleman, R., Hennessy, J., & Hellman, W. (2006). Innovation: The creative blending of art and science. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 59(4), 36-43.
  26. Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3rd ed., S. Turan, Trans.). Ankara: Nobel Yayınları.
  27. Ministry of National Education. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Bilim Sanat Merkezi Yönergesi. Retrieved from https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf
  28. Ministry of National Education. (2021). Milli Eğitim Bakanlığı Bilim Sanat Merkezi görsel sanatlar dersi öğretim programı. Retrieved from https://bilsem.meb.gov.tr/login.aspx
  29. Ozan Leylum, Ş., Odabaşı, H. F., & Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 369-385.
  30. Özdemir, O. (2012). Bilim eğitiminde estetik süreçler: Sanat destekli bilim eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 269-284.
  31. Özsoy, V. (2019). Sanat galerileri, sanatçı atölyeleri, tasarım stüdyoları ve el sanatları işlikleri. In A. İ. Şen (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları (pp. 276-304). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  32. Petzoldt, M. (2008). Using art to get kids into and doing science. Science Scope, 31(6), 42-44.
  33. Plonczak, I., & Goefz Zwirn, S. (2015). Understanding the art in science and the science in art through crosscutting concepts. Science Scope, 38(7), 57-63.
  34. Poroy, A. (2014). Sanat ve bilimin kesişiminde bir yerleştirme sanatçısı: James Turrell. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(6), 212-223.
  35. Redler, H. (2009). From interventions to interactions: Science Museum Arts Projects’ history and the challenges of interpreting art in the Science Museum. Journal of Science Communication, 8(2), 1-4. doi:10.22323/2.08020304
  36. Root-Bernstein, R., & Root-Bernstein, M., (2005). Science museums and the arts of imaginative thinking. The Journal of Museum Education, 30(1), 3-8.
  37. Schwan, S., Grajal, A., & Lewalter, D. (2014). Understanding and engagement in places of science experience: Science museums, science centers, zoos, and aquariums. Educational Psychologist, 49(2), 70-85. doi:10.1080/00461520.2014.917588
  38. Şen, A. İ. (2019). Okul dışı öğrenme nedir?. In A. İ. Şen (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları (pp. 2-18). Ankara: Pegem Akademi.
  39. Tolon, C. (2008). Colony [Instalation]. Retrieved from http://www.canantolon.com/EXHIBITIONS/ExhibitionColonies/coloniesExhib2.html
  40. TÜBİTAK. (2022). Bilim merkezleri. Retrieved from www.tubitak.gov.tr
  41. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9th ed.). Ankara: Seçkin Yayınları.
  42. Yürümezoğlu, K., Karabey, B., Yiğit Koyunkaya, M., & Enginoğlu, T. (2019). Okul dışı öğrenme ortamlarında özel yetenekli öğrenciler için eğitim uygulamaları. In F. Köseoğlu (Ed.), Okul duvarlarının ötesine öğrenme yolculuğu (pp. 311-332). Ankara: Nobel.

How to cite

Mamur, N., Dilli, R., Akın, F., Bal Çetinkaya, K., & Çelik, T. (2025). An Artistic Experience at the Science Center: The Artistic Remark of the Scientific Context. Education and Science, 50(221), 95-120. https://doi.org/10.15390/EB.2025.13095