Öz

Öğrenenin bilgiye kolay ve etkili bir şekilde ulaşmasını sağlamada önemli etmelerden biri kuşkusuz öğrenme ortamlarıdır. Dolayısıyla öğretmenin mutlak aktarıcı rolü üstlendiği, öğrencilerin edilgen bireyler olarak kendilerine anlatılanları dinledikleri, değişime kapalı ve kalıpları olan bir öğretim anlayışında bilgiye etkili bir şekilde ulaşmayı beklemek olası değildir. Günümüz eğitim anlayışı bütün bu kısıtlayıcı özellikleri barındıran öğretim uygulamalarından, öğrencinin bilgi edinme sürecine etkin katılım gösterdiği, yaşayarak, deneyerek, sorgulayarak ve keşfederek öğrendiği, öğretmenin ise bütün bu süreci tasarlayarak rehberlik ettiği bir öğretim anlayışına doğru yön değiştirmeye başlamıştır. Aynı zamanda toplumun her alanına etki ederek değişimin öncüsü olan teknoloji kaçınılmaz olarak eğitim ortamlarında da kullanılmaya başlamıştır. Teknolojinin eğitim ortamlarında yaygın olarak kullanılmasıyla birlikte öğretimin zaman ve mekândan bağımsız bir şekilde sınıf dışına taşınabileceği öğretim yaklaşımları yaygınlaşmaya başlamıştır. Günümüzde bu anlayışa uygun öğretim yaklaşımlarından biri de ters yüz edilmiş öğrenme modelidir. Bu model ile geleneksel olarak tanımlanan öğretim anlayışı tersine çevrilmektedir. Buna göre, sınıf dışında dersin kuramsal kısmına yönelik bilgi edinimi sağlanmakta, sınıfta ise öğrencilerin etkin olduğu öğrenme yaşantıları gerçekleştirilerek öğrenme ortamlarının etkililiği artırılmaya çalışılmaktadır. Öğrenenlerin kendi öğrenme süreçlerinin sorumluluğunu aldıkları, öğretim yaşantılarına etkin olarak katıldıkları ve çevrimiçi ortamları eğitsel amaçlı olarak kullandıkları bir öğretim anlayışının öğrencilerde bir yeterlik olarak gelişebilmesinde ilkokul kritik bir öneme sahiptir. Çünkü ilkokulda öğrencilerde gelişecek bu yeterlik, gelecek öğrenim kademelerinde ve yaşamlarının öğrenim dönemi dışında kalan her anında kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu almaları, bilgiye ulaşmaları ve çevrimiçi ortamları eğitsel amaçlı kullanmaları için bir temel oluşturacaktır. Bireyleri yetişkin olduklarında alacakları, toplumsal, kültürel ve ekonomik görevler için hazırlayan, bu görevler için en temel bilgi ve becerileri sağlayan ilkokulda yer alan bütün dersler bu amaca hizmet etmektedir. Bu derslerden biri de Sosyal Bilgilerdir. Bu araştırmanın amacı da ilkokul Sosyal Bilgiler dersi kapsamında ters yüz edilmiş öğrenme modelinin öğrenme-öğretme sürecine yansımalarını belirleyerek modelin ilkokul düzeyinde uygulanabilirliğini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak belirlenmiştir. Bu kapsamda araştırma 8 ilkokul 4. sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Veri toplama süreci alana giriş ve uygulama süreci olmak üzere birbiriyle bağlantılı iki aşamada gerçekleşmiştir. Alana giriş sürecinde sınıf içi gözlem, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve akademik başarı testleri aracılığıyla Sosyal Bilgiler dersinde sorun yaşayan öğrencilerin belirlenmesine yönelik veriler toplanmış, daha sonra belirlenen sorunların çözümüne yönelik uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte gözlem, görüşme, araştırmacı günlüğü, öğrenci günlükleri, öğrenci ürünleri, sanal sınıf ortamı verileri olmak üzere birden fazla veri toplama aracından yararlanılmıştır. Verilerin analizi eş zamanlı olarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler tümevarımsal yaklaşımla analiz edilmiştir. Öğrencilerle sosyal bilgiler dersinde ters yüz edilmiş öğrenme modeline göre tasarlanan toplam yedi eylem döngüsü gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin ters yüz edilmiş öğrenme modeline dayalı olarak gerçekleştirilen öğretim sürecinden keyif aldıkları, ders içeriğinin kendilerine ders öncesinde ve videolarla sunulmasından memnun oldukları, modelin öğrencilere kendi bireysel hızlarında ilerleme, tekrar yapabilme ve ders içeriğine istenilen zamanda erişebilme olanağı tanıdığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin akademik başarı durumlarında iyileşme olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda ters yüz edilmiş öğrenme modelinin öğrencilerin gerek bilişsel gerekse duyusal gelişimleri için ilkokul kademesinde ve sosyal bilgiler dersi bağlamında bir öğretim yaklaşımı olarak kullanılması ve bu konuda öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Sosyal bilgiler, Ters yüz edilmiş öğrenme, Eylem araştırması, Sanal sınıf, Teknoloji

Kaynakça

  1. Acar, M., & Acar, H. (2023). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde otantik öğrenme yaklaşımının kullanımına ilişkin yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Progressive Studies in Education, 1(2), 1-16.
  2. Açıkgöz, K. (2002). Aktif öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları.
  3. Adıgüzel, O. C. (2019). Eğitim programlarının geliştirilmesinde ihtiyaç analizi el kitabı. Anı Yayıncılık.
  4. Ağırman, N. (2023). Ters yüz sınıf modelinin ilkokullarda uygulanabilirliğinin incelenmesi: Üçüncü sınıf matematik dersi örneği (Thesis No. 785210) [Doctoral dissertation, Atatürk University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  5. Akdeniz, E. (2019). Ters yüz sınıf modelinin akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi (Thesis No. 550404) [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  6. Akgün, M. (2015). Ters - düz sınıfların öğrencilerin akademik başarılarına ve görüşlerine etkisi (Thesis No. 423423) [Master’s thesis. Fırat University] Council of Higher Education National Thesis Center.
  7. Akpınar, B., & Gezer, B. (2010). Öğrenen merkezli yeni eğitim yaklaşımlarının öğrenme-öğretme sürecine yansımaları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 1-12.
  8. Alataş, F. (2008). İlköğretim programında 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretiminde karşılaşılan sorunlar (Thesis No. 220347) [Master’s thesis, Dokuz Eylül University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  9. Appiah, S. (2024). Challenges learners face in using the flipped classroom model in the teaching and learning of religious and moral education in the Nzema East Municipality of the Western Region of Ghana. Universal Journal of Social Sciences and Humanities, 4(1), 12-19.
  10. Aras, Y. K. (2021). Ters yüz sınıf modelinin sağlık eğitiminde kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Thesis No. 674556) [Master’s thesis, Atatürk University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  11. Arshad, K., & Imran, M. A. (2013). Increasing the interaction time in a lecture by integrating flipped classroom and just-in-time teaching concepts. Journal of Learning and Teaching, 4(7), 1-13. https://doi.org/10.21100/compass.v4i7.84
  12. Asep, S., Sarah, K., & Rajji, A. (2023). The flipped classroom: A story from an efl classroom in Indonesia. Mextesol Journal, 47(2), 1-11.
  13. Aybirdi, N., Efe, H., & Atasoy-Sal, Ç. (2023). The impact of flipped learning on l2 learners' achievements: A meta-analysis. Shanlax International Journal of Education, 11, 41-60. https://doi.org/10.34293/education.v11iS1-Jan.5891
  14. Baepler, P., Walker, J. D., & Driessen, M. (2014). It's not about seat time: Blending, flipping, and efficiency in active learning classrooms. Computers and Education, 78, 227-236. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.06.006
  15. Baig, M. I., & Yadegaridehkori, E. (2023). Flipped classroom in higher education: A systematic literatüre review and research challenges. International Journal of Education Technology in Higher Edducation, 20(61), 1-26. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00430-5
  16. Baker, J. W. (2000). The classroom flip: Using web course management tools to become the guide by the side. In J. A. Chambers (Ed.), Selected papers from the 11th International Conference on College Teaching and Learning (pp. 9-17). Florida Community College at Jacksonville.
  17. Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education.
  18. Bergmann, J., & Sams, A. (2014). Flipped learning: Gateway to student engagement. International Society for Technology in Education.
  19. Bergmann, J., & Sams, A. (2016). Flipped learning for elementary instruction. International Society for Technology in Education.
  20. Bhagat, K. K., Chang, C. N., & Chang, C. Y. (2016). The impact of the flipped classroom on mathematics concept learning in high school. Educational Technologh & Society, 19(3), 134-142.
  21. Birgili, B., Seggie, F. N., & Oğuz, E. (2021). The trends and outcomes of flipped learning research between 2012 and 2018: A descriptive content analysis. Journal of Computers in Education, 8(3), 365-394. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00183-y
  22. Bishop, J. L., & Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. Paper presented at 120th American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, Atlanta, GA. https://doi.org/10.18260/1-2--22585
  23. Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Pearson.
  24. Boyraz, S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasının değerlendirilmesi (Thesis No. 372445) [Master’s thesis, Afyon Kocatepe University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  25. Bursa, S. (2019). Sosyal bilgiler dersinde ters yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve sorumluluk düzeylerine etkisi (Thesis No. 603631) [Doctoral dissertation, Anadolu University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  26. Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayınları.
  27. Cevikbas, M., & Kaiser, G. (2023). Can flipped classroom pedagogy offer promising perspectives for mathematics education on pandemic-related issues? A systematic literature review. ZDM-Mathematics Education, 55(1), 177-191. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01388-w
  28. Chao, C. Y., Chen, Y. T., & Chuang, K. Y. (2015). Exploring students' learning attitude and achievement in flipped learning supported computer aided design curriculum: A study in high school engineering education. Computer Applications in Engineering Education, 23(4), 514-526. https://doi.org/10.1002/cae.21622
  29. Choe, E., & Seong, M. H. (2016). A case study of the Flipped Classroom in a Korean university general English course. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 20(2), 71-93.
  30. Clark, K. R. (2015). Examining the effects of the flipped model of instruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroon: An action research study. Journal of Education Online, 12(1), 91-115. https://doi.org/10.9743/JEO.2015.1.5
  31. Correa, M. (2015). Flipping the foreign language classroom and critical pedagogies a (new) old trend. Higher Education for the Future, 2(2), 114-125. https://doi.org/10.1177/2347631115584122
  32. Çevikbaş, M. (2018). Ters yüz sınıf modeli uygulamalarına dayalı bir matematik sınıfındaki öğrenci katılım sürecinin incelenmesi (Thesis No. 524468) [Doctoral dissertation, Gazi University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  33. Çınar, M. (2023). İlkokul 4. sınıf matematik dersinde ters yüz sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarı ve motivasyonuna etkisinin incelenmesi (Thesis No. 797402) [Doctoral dissertation, Fırat University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  34. Çimen, Y. (2022). Öğrencilerin sosyal bilgiler öğrenme nedenleri, süreçte karşılaştıkları sorunlar, beklentileri ve sosyal bilgiler öğrenmelerinin yaşamlarına yansımaları (Thesis No. 714730) [Master’s thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  35. Demetry, C. (2010). Work in progress: An innovation merging “classroom flip” and team-based learning. Paper presented at 40th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Arlington-Virginia. https://doi.org/10.1109/FIE.2010.5673617
  36. Deveci, H., & Bayram, H. (2022). Sosyal bilgilerin tanımı, kapsamı ve önemi. In Ö. Gürdoğan Bayır & T. Selanik Ay (Eds.), İlk ve ortaokulda uygulama örnekleriyle sosyal bilgiler öğretimi (pp. 11-34). Vizetek Yayıncılık.
  37. Duru, S., & Çöğmen, S. (2017). İlkokul ve ortaokul öğrencileri ile velilerin ev ödevlerine yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 16(1), 354-365. https://doi.org/10.17051/io.2017.76577
  38. Elvan, D., & Mutlubaş, H. (2020). Eğitim-öğretim faaliyetlerinde teknolojinin kullanımı ve teknolojinin sağladığı yararlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 100-109.
  39. Erbil, D. G. (2019). Tersine çevrilmiş sınıf ortamında işbirlikli öğrenme yönteminin akademik başarı ve psikososyal değişkenler üzerindeki etkisi (Thesis No. 565870) [Doctoral dissertation, Dokuz Eylül University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  40. Erdil, Z. (2010). Sosyoekonomik olarak risk altında bulunan çocuklara yönelik erken müdahale programları ve akademik başarı ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 17(1), 72-78.
  41. Erkan, H. (2023). Ters yüz öğrenme modeli ile yürütülen STEM etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık, STEM tutum ve STEM algıları üzerine etkisi (Thesis No. 793655) [Master’s thesis, Giresun University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  42. Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology chance: How knowledge confidence, beliefs and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  43. Evrensel, B. (2021). Sosyal bilgiler dersinde tersyüz öğrenme modelinin eğitim bilişim ağı destekli kullanımının değerlendirilmesi (Thesis No. 673083) [Master’s thesis, İstanbul University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  44. Evseeva, A., & Solozhenko, A. (2015). Use of flipped classroom technology in language learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 206, 205-209. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.006
  45. Fidan, M. (2023). The effects of microlearning-supported flipped classroom on pre-service teachers’ learning performance, motivation and engagement. Education and Information Technologies, 28, 12687-12714. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11639-2
  46. Filiz, O., & Kurt, A. A. (2015). Flipped learning: Misunderstandings and the truth. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 215-229.
  47. Fraga, L. M., & Harmon, J. (2014). The flipped classroom model of learning in higher education: An investigation of preservice teachers’ perspectives and achievement. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 31(1), 18-27. https://doi.org/10.1080/21532974.2014.967420
  48. Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001
  49. Gönenç, S., & Açıkalın, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve bunlara getirdikleri çözüm önerileri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 26-41.
  50. Graziano, K. J. (2017). Peer teaching in a flipped teaching education classroom. Tech Trends, 61, 121-129. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0077-9
  51. Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin Yayıncılık.
  52. Gündoğan-Enderöz, F. (2021). İlkokul öğrencilerinin derse katılımlarının ve öğrenme sorumluluklarının ters yüz öğrenme yöntemi ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması (Thesis No. 677027) [Master’s thesis, Mersin University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  53. Güneş, G., Ayantaş, T., Güneş, C., Güleryüz, O., & Arıkan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde teknoloji kullanımına yönelik araştırmaların incelenmesi, Türkiye sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(3), 859-590.
  54. Gürdoğan-Bayır, Ö. (2023). Sosyal bilgiler öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. In H. Esen Aygün (Ed.), Sınıf eğitiminde yaşanan güncel sorunlar ve çözüm önerileri (pp. 115-140). Eğiten Kitap.
  55. Güreli Kıvrak, M. (2023). Fen öğretiminde ters yüz eğitim modelinin 4. sınıf öğrencilerinin tutum ve başarılarına etkisi (Thesis No. 834055) [Master’s thesis, Mustafa Kemal University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  56. Gürgür, H. (2017). Eylem araştırması. In A. Saban & A. Ersoy (Eds.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (pp. 32-80). Anı Yayıncılık.
  57. Güven-Demir, E. (2018). Ters yüz sınıf modeline dayalı uygulamaların ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve planlama becerilerine etkisi (Thesis No. 519317) [Doctoral dissertation, Ondokuz Mayıs University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  58. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited.
  59. Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (1st ed.). Routledge.
  60. Hayırsever, F., & Orhan, A. (2018). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin kuramsal analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 572-596. https://doi.org/10.17860/mersinefd.431745
  61. Huang, A. Y. O., Lu, O. H. T., & Yang, S. J. H. (2023). Effects of artificial intelligence–enabled personalized recommendations on learners’ learning engagement, motivation, and outcomes in a flipped classroom. Computers & Education, 194(6), 104684. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104684
  62. Izadpanah, S., Bigdeli, H., & Bi, J. (2023). The effect on the flipped classroom on reflective thinking, academic self-efficacy and achievement motivation in language learners in intermediate level. Education and Information Technologies, 28, 11589-11613. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11655-2
  63. İnce, E. (2022). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde ters yüz öğrenme modelinin öğrenenlerin akademik başarılarına, motivasyonlarına ve teknolojiyle kendi kendine öğrenme düzeylerine etkisi (Thesis No. 741490) [Master’s thesis, Mimar Sinan Fine Arts University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  64. İyitoğlu, O. (2018). The impact of flipped classroom model on efl learners’ academic achievement, attitudes and self-efficacy beliefs: A mixed method study (Thesis No. 491434) [Doctoral dissertation, Yıldız Teknik University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  65. Johnson, A. P. (2014). Eylem araştırması el kitabı (Y. Uzuner & M. Özten-Anay, Ed. & Trans.). Anı Yayıncılık.
  66. Johnson, D. (2012). Power up! Taking charge of online learning. Educational Leadership, 70(3), 84-85.
  67. Jong, M. S. Y. (2023). Flipped classroom: Motivational affordances of spherical video-based immersive virtual reality in support of pre-lecture individual learning in pre-service teacher education. Journal of Computing in Higher Education, 35, 144-165. https://doi.org/10.1007/s12528-022-09334-1
  68. Kansızoğlu, H. B., & Bayrak Cömert, Ö. (2021). Ters yüz edilmiş sınıf modeline dayalı yazma öğretiminin ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel yazma farkındalığı ve yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 46(205), 279-302. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8823
  69. Kara, C. O. (2016). Ters yüz sınıf. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 15(45), 12-26. https://doi.org/10.25282/ted.256096
  70. Karaca, C. (2016). Öğretim teknolojilerinde güncel bir yaklaşım: Ters yüz öğrenme. In Ö. Demirel & S. Dinçer (Eds.), Eğitim bilimlerinde yenilikler ve nitelik anlayışı (pp. 1161-1172). Pegem Akademi Yayınları. https://doi.org/10.14527/9786053183563b2.070
  71. Kaya, E. (2023). Ters yüz sınıf modeline dayalı öğretimin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi başarı ve tutumlarına etkisi (Thesis No. 823274) [Doctoral dissertation, İnönü University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  72. Kayan, M. F. (2020). Evde ders okulda ödev modelinin akademik başarı, kalıcılık ve sınıf iklimi üzerine etkisi (Thesis No. 608851) [Doctoral dissertation, Düzce University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  73. Kırmızıgül, H. F. (2018). Ortaokul matematik dersinde verilen ev ödevlerine yönelik veli görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Thesis No. 515442) [Master’s thesis, Fırat University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  74. King, A. (1993). From sage on the stage to guide on the side. College Teaching, 41(1), 30-35. https://doi.org/10.1080/87567555.1993.9926781
  75. Koçak, G. (2019). Ters yüz öğrenmenin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi (Thesis No. 556375) [Master’s thesis, İnönü University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  76. Korkmaz, G. (2023). Sosyoekonomik açıdan dezavantajlı öğrencilerin fene katılımı ve aile desteği ilişkisi: Beklenti-değer teoremi perspektifi (Thesis No. 793744) [Master’s thesis, Uludağ University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  77. Lee, G., & Wallace, A. (2018). Flipped learning in the English as a foreign language classroom: Out- comes and perceptions. TESOL Quarterly, 52(1), 62-84. https://doi.org/10.1002/tesq.372
  78. Lumpkin, A., & Achen, R. M. (2014). Flipping a class: Active learning and more of it. Sport Management Education Journal, 9(2), 79-90. https://doi.org/10.1123/SMEJ.2014-0042
  79. Mardiha, S. M., Alibakhshi, G., Mazloum, M., & Javaheri, R., (2023). Electronic flipped classrooms as a solution to educational problems caused by COVID-19: A case study of a research course in Iran higher education. The Electronic Journal of e-Learning, 21(1), 26-35. https://doi.org/10.34190/ejel.21.1.2440
  80. Mason, G. S., Shuman T. R., & Cook, K. E. (2013). Comparing the effectiveness of an inverted classroom to a traditional classroom in an upper-division engineering course. IEEE Transactıons on Education, 56(4), 430-435. https://doi.org/10.1109/TE.2013.2249066
  81. Mayers, A. (2013). Introduction to statistics and spss in psychology. Pearson Education.
  82. Mazur, E. (1997). Peer instruction: A user’s manual. Prentice Hall.
  83. McLaughlin, J. E., White, P. J., Khanova, J., & Yuriev, E. (2016). Flipped classroom implementation: A case report of two higher education institutions in the United States and Australia. Computers in the Schools, 33(1), 24-37. https://doi.org/10.1080/07380569.2016.1137734
  84. Medone, L. M. (2019). Understanding digital native parents’ perspectives of flipped classrooms: An exploratory case study (Publication No. 13882041) [Doctoral dissertation, Northcentral University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  85. Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Ed. & Trans.). Nobel Yayınları.
  86. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba-Altun & A. Ersoy, Ed. & Trans.). Pegem Akademi Yayınları.
  87. Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for the teacher researcher (2nd ed.). Merrill Prentice Hall.
  88. Mills, G. E. (2011). Action research: A guide for the teacher researcher. Pearson
  89. Milman, N. (2012). The flipped classroon strategy: What is it and how can it best be used. Distance Learning, 9(3), 85-87.
  90. Moghadam, S. K., & Razavi, M. R. (2022). The effect of the flipped learning method on academic performance and creativity of primary school students. European Review of Applied Psychology, 72(5), 100811. https://doi.org/10.1016/j.erap.2022.100811
  91. Morin, B., Kecskemety, K. M., Harper, K. A., & Clingan, P. A. (2013). The inverted classroom in a first-year engineering course. Paper presented at the ASEE Annual Conference and Exposition. Atlanta, Georgia. https://doi.org/10.18260/1-2--22605
  92. Nayci, Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz sınıf modeli uygulamasının değerlendirilmesi (Thesis No. 481748) [Doctoral dissertation, Ankara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  93. O’Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85-95. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.02.002
  94. Oğuz, O. (2023). Hayat bilgisi dersinde Web 2.0 araçları ile ters yüz edilmiş sınıfların öğrenci başarısına etkisi (Thesis No. 816699) [Master’s thesis, Kilis 7 Aralık University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  95. Ok, S. (2019). Ters yüz öğrenme ortamlarında öğrencilerin akademik başarılarının ve öz düzenleyici öğrenme becerilerinin araştırılması (Thesis No. 561667) [Master’s thesis, Balıkesir University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  96. O'Neil, K., Kelly, T., & Bone, S. (2012). We turned learning on its ear: Flipping the developmental classroom. In T. Amiel & B. Wilson (Eds.), Proceedings of EdMedia 2012-World Conference on Educational Media and Technology (pp. 2752-2756). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  97. Oyola, M. (2016). Content planning and delivery in a flipped classroom: A qualitative examination (Publication No. 10024135) [Doctoral dissertation, Missouri Baptist University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  98. Öcal, S. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ev ödevlerine yönelik tutumlarının oluşmasında ailelerin ve öğretmenlerin rolü (Thesis No. 253866) [Master’s thesis, Mustafa Kemal University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  99. Özpınar, İ., & Aydoğan-Yenmez, A. (2014). Eylem araştırması. In M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (pp. 441-467). Pegem Akademi Yayınları.
  100. Özpolat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımlarının yeri. Milli Eğitim Dergisi, 42(200), 5-27.
  101. Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Ed. & Trans.). Pegem Akademi Yayınları.
  102. Ramirez, D., Hinojosa, C., & Rodríguez, F. (2014). Advantages and disadvantages of flipped classroom: Stem students’ perception. In ICERI2014 Proceedings: 7th International Conference of Education, Research and Innovation (pp. 121-127). IATED.
  103. Rossett, A., & Frazee, R. (2006). Blended learning opportunities. American Management Association Special Report.
  104. Rudman, N. P. C. (2014). A review of homework literature as a precursor to practitioner-led doctoral research in a primary school. Research in Education, 91(1), 12-29. https://doi.org/10.7227/RIE.91.1.2
  105. Rutkowski, J., & Moscinska, K. (2013). Self-directed learning and flip teaching: Electric circuit theory case study. Paper presented at the 41st SEFI Conference, Leuven, Belgium.
  106. Sarıtepeci, M., & Yıldız, H. (2014). Harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin derse katılım ve derse karşı motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 211-223.
  107. Seban, D., & Perdeci, B. (2016). Alt sosyoekonomik düzey bir ailede yetişen çocukların akademik başarıları ile yılmazlıkları arasındaki ilişki: Bir vaka incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 106-126.
  108. Sekin, V. (2023). İlkokul 4. sınıf dinleme/izleme metinlerinin ters yüz öğrenme modeli kullanılarak dinleme/izleme becerisi üzerine etkisinin incelenmesi (Thesis No. 773078) [Master’s thesis, Fırat University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  109. Sever, G. (2014). Bireysel çalgı keman dersinde çevrilmiş öğrenme modelinin uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 27-42. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.3s2m
  110. Shamsi, N. (2004). Modern teaching of social studies. Anmol Publications.
  111. Shillingstad, S. (2017). Flipped classroom: Overcoming fear of the flip. Journal of Curriculum, Teaching, Learning and Leadership in Education, 2(1), 36-42. https://doi.org/10.32873/uno.dc.ctlle.02.01.1017
  112. Smith, J. P. (2015). The efficacy of a flipped learning classroom (Publication No. 3719573) [Doctoral dissertation, McKendree University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  113. Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2022). Harmanlanmış öğrenme modeli üzerine yayınlanan ulusal araştırmaların incelenmesi, Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 6(2), 145-155. https://doi.org/10.32960/uead.1119698
  114. Söğüt, M. (2019). Sosyal bilgiler dersi 5. sınıf etkin vatandaşlık öğrenme alanının ters yüz sınıf modeline göre işlenmesinin akademik başarıya etkisi (Thesis No. 609291) [Master’s thesis, İbrahim Çeçen University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  115. Staker, H., & Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 blended learning. Innosight Institute.
  116. Stein, J., & Graham, C. R. (2014). Essentials for blended learning: A standards-based guide. Routledge Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780203075258
  117. Storer, D. A. (2016). The flipped classroom with limited internet access. In J. L. Moore & C. S. Lewis (Eds.), The flipped classroom: Volume 1: Background and challenges (pp. 17-27). American Chemical Society. https://doi.org/10.1021/bk-2016-1223.ch003
  118. Strayer, J. (2007). The effects of the classroom flip on learning environment: A comparison of learning activity in a traditional classroom and a flip classroom that used an intelligent tutoring system (Doctoral dissertation). The Ohio State University, Ohio.
  119. Strayer, J. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15(2), 171-193. https://doi.org/10.1007/s10984-012-9108-4
  120. Stringer, E. T. (2004). Action research in education (2nd ed.). Pearson Prentice Hall.
  121. Şengün, A. (2021). İlkokul sosyal bilgiler dersinde oyunlaştırılmış ters yüz sınıf modelinin okuduğunu anlama ve motivasyona etkisi (Thesis No. 708082) [Master’s thesis, Bartın University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  122. Şen, H. Ş., & Gülcan, M. G. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda verilen ev ödevleri konusunda veli görüşleri. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 29-41.
  123. Talan, T. (2018). Dönüştürülmüş sınıf modeline göre e-öğrenme ortamının tasarımı ve modelin uygulanabilirliğinin değerlendirilmesi (Thesis No. 534135) [Doctoral dissertation, İstanbul University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  124. Talbert, R. (2012). Inverted classroom. Colleagues, 9(1), 18-19.
  125. Talbert, R. (2017). Flipped learning: A guide for higher education faculty. Stylus Publishing.
  126. Taş, G., & Akoğlu, K. (2020). Sosyal bilgiler öğretiminde işbirlikli öğrenme yaklaşımının etkisi: Meta-sentez çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 956-983. https://doi.org/10.37217/tebd.790160
  127. Taşkın Serbest, M. (2023). Ters yüz sınıf modeli ile tasarlanan ilkokul 2. sınıf hayat bilgisi derslerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve sınıf içi diyaloglar üzerindeki etkisinin incelenmesi (Thesis No. 799238) [Master’s thesis, Medeniyet University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  128. Topalak, Ş. (2016). Çevrilmiş öğrenme modelinin başlangıç seviyesi piyano öğretimine etkisi (Thesis No. 452188) [Doctoral dissertation, İnönü University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  129. Topdağ, D., & Çağlayan-Akay, E. (2024). Düşük sosyoekonomik statüye sahip öğrencilerin başarısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Bayesyen model ortalama yaklaşımı. EKOIST Journal of Econometrics and Statistics, (40), 1-11. https://doi.org/10.26650/ekoist.2024.40.1254248
  130. Tutal, Ö., & Yazar, T. (2021). Flipped classroom improves academic achievement, learning retention and attitude towards course: A meta-analysis. Asia Pacific Education Review, 22(4), 655-673. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09706-9
  131. Türkiye İstatistik Kurumu. (2023). İstatistiklerle aile. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Aile-2022-49683
  132. Twigg, C. A. (2003). Improving learning and reducing costs: New models for online learning. Educause Review, 38(5), 28-38.
  133. Uçar, H., & Bozkurt, A. (2018). Dönüştürülmüş sınıf 2.0: Bilginin üretimi ve sentezlenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 143-157.
  134. Uçaş, Ü. G. (2023). Oyunlaştırılmış ters yüz sınıf modelinin ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerine, problem çözme becerilerine ve fen öğrenme motivasyonlarına etkisinin incelenmesi (Thesis No. 822649) [Master’s thesis, Mersin University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  135. Van Voorhis, F. L. (2004). Reflecting on the homework ritual: Assignments and designs. Theory Into Practice, 43(3), 205-212. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4303_6
  136. Warton, P. (2001). The forgotten voices in homework: Views of students. Educational Psychologist, 36(3), 155-165. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3603_2
  137. Xu, J. (2005). Purposes for doing homework reported by middle and high school students. The Journal of Educational Research, 99(1), 46-55. https://doi.org/10.3200/JOER.99.1.46-55
  138. Yang, C. C. R. (2017). An investigation of the use of the “flipped classroom” pedagogy in secondary english language classrooms. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 16, 1-20. https://doi.org/10.28945/3635
  139. Yarım, M. A., Ada, Ş., Morkoç, S., & Doğan-Kurt, S. (2023). The effect of flipped classroom model on student achievement and motivation. Interactive Learning Enviroments, 1(12), 5600-5611. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2220751
  140. Yelgün, A., & Karaman, İ. (2015). Düşük sosyoekonomik düzeydeki mahallede bulunan bir ilköğretim okulunda akademik başarıyı düşüren faktörler nelerdir?. Eğitim ve Bilim, 40(179), 251-268. https://doi.org/10.15390/EB.2015.2331
  141. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10th ed.). Seçkin Yayınları.
  142. Yıldız, Y. (2017). Flüt eğitiminde ters yüz öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarıları, motivasyonları ve performansları üzerine etkisinin incelenmesi [Doctoral dissertation). Marmara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  143. Yılmaz, K., & Çolak, R. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram haritaları kullanımının öğrencilerin tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılık düzeylerine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 1(1), 1-16.

Nasıl atıf yapılır

Uyanık, C., Gürdoğan Bayır, Ö., & Gültekin, M. (2025). İlkokul sosyal bilgiler dersinde ters yüz edilmiş öğrenme modeli uygulamaları. Eğitim Ve Bilim, 1-52. https://doi.org/10.15390/ES.2025.2577