Öz

Bu araştırmada, Türkiye’de ilkokula geçiş konusunda yapılan araştırmaların meta-sentez yöntemiyle değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İlkokula geçiş sürecine ilişkin toplam 47 çalışma, sürecin kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlamak amacıyla analiz edilmiştir. İlkokula geçişte okula başlama yaşının önemi, okul öncesi eğitimin bu sürece etkisi, geçişte karşılaşılan sorunlar ve çocukların ilkokula hazırlanmasındaki yetersizlikler, bu çalışmada ana temalar olarak ortaya çıkmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, çocukların ilkokula başlama yaşının akademik başarılarını ve sosyal uyumlarını önemli ölçüde etkilediğini ortaya koymuştur. Okul öncesi eğitim, ilkokula daha sorunsuz bir geçiş için çok önemli bir rol üstlenmektedir. Bununla birlikte, yapılandırılmış hazırlık programlarının eksikliği, yetersiz ebeveyn rehberliği ve değişen öğretmen beklentileri de dahil olmak üzere çeşitli zorluklar tespit edilmiştir. Yapılan bu meta-sentez, ilkokula geçişin gelişimsel, eğitimsel ve çevresel faktörlerden etkilenen çok yönlü bir süreç olduğunu vurgulamaktadır. Çocukların eğitim yolculuklarına sağlam bir temel oluşturabilmeleri ve gelecekteki başarıları için, ilkokula geçişle ilgili yaşanan zorlukların hedefe yönelik müdahaleler, politika düzenlemeleri ve paydaş iş birliği yoluyla ele alınması gerekmektedir.

Anahtar Kelimeler: Okula geçiş, Okula hazırbulunuşluk, Meta-sentez, Okul öncesi eğitim

Kaynakça

  1. Akbuğa, S. (2018). Okul öncesi eğitimin ilkokula hazırlama düzeyinin okul öncesi ve sınıf öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi (Thesis No. 524584) [Master’s thesis, Erciyes University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  2. Akman, B., Kükürtcü, S. K., Tarman, İ., & Şanlı, Z. S. (2017). Examining preschool and first grade teachers’ opinions on the effects of school readiness to classroom management. International Journal of Progressive Education, 13(1), 22-41.
  3. Altın, D. (2014). Annelerin özel gereksinimli çocuklarının okulöncesi dönemden ilkokula geçiş sürecine ilişkin yaşantılarının incelenmesi (Thesis No. 375300) [Master’s thesis, Anadolu University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  4. Altun, D. (2018). A paradigm shift in school readiness: A comparison of parents’, pre-service and inservice preschool teachers’ views. International Journal of Progressive Education, 14(2), 37-56. https://doi.org/10.29329/ijpe.2018.139.4
  5. Aminova, L. (2022). Competence approaches in preparing children for school education in preschool education. European Journal of Life Safety and Stability, 13, 136-139.
  6. Arı, H. (2015). Bir okul öncesi özel eğitim kurumunda tersine kaynaştırma uygulamasının ve ilkokula hazırlığa etkilerinin incelenmesi (Thesis No. 425165) [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  7. Ari, A. (2014). Teacher views about the starting age of the first grade elementary school. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(3), 1043-1047.
  8. Aromataris, E., & Munn, Z. (2020). Joanna Briggs Institute reviewers’ manual. Joanna Briggs Institute. https://doi.org/10.46658/JBIRM-20-02
  9. Aslan, M., & Çıkar, İ. (2019). The school readiness of 60-65 months old students: A case study. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(1), 86-99. https://doi.org/10.33200/ijcer.555465
  10. Bay, E., Türkan, A., Tosun, Ş., Deliçay, F., Ateş, G. N., Pamuk, T., Özkan, S., & Demir, S. (2013). 4+4+4 modelinin paydaşlar bağlamında değerlendirilmesi: Aktif katılım mı? Pasif direniş mi?. Education and Society in The 21st Century, 3(5), 34-55.
  11. Bruner, C., Floyd, S., & Copeman, A. (2005). Seven things policy makers need to know about school readiness. State Early Childhood Policy Technical Assistance Network. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=7A9149019DF9174E956B5FD986CE9D37?doi=10.1.1.529.1934&rep=rep1&type=pdf
  12. Buldu, M., & Er, S. (2016). Okula hazırbulunuşluk ve okula başlama yaşı: Türk öğretmen ve ailelerin yeni eğitim politikası üzerine görüş ve deneyimleri. Education and Science, 41(187), 97-114.
  13. Burston, A., Miles, S. J., & Fulbrook, P. (2023). Patient and carer experience of living with a pressure injury: A meta-synthesis of qualitative studies. Journal of Clinical Nursing, 32(13-14), 3233-3247. https://doi.org/10.1111/jocn.16431
  14. Campbell, R., Pound, P., Pope, C., Britten, N., Pill, R., Morgan, M., & Donovan, J. (2003). Evaluating meta-ethnography: A synthesis of qualitative research on lay experiences of diabetes and diabetes care. Social Science & Medicine, 56(4), 671-684. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(02)00064-3
  15. Celebi Oncu, E., & Unluer, E. (2013). Examination of parent’s views about their 60-77 months old children’s maturity of primary school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 322-326. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.121
  16. Centre for Community Child Health. (2008). Rethinking school readiness (Policy Brief No. 10). https://www.rch.org.au/uploadedFiles/Main/Content/ccch/PB10_SchoolReadiness.pdf
  17. Chrastina, J. (2018, July). Meta-synthesis of qualitative studies: Background, methodology and applications. Paper presented at the NORDSCI International Conference, Helsinki. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED603222.pdf
  18. Crosser, S. L. (1991). Summer birth date children: Kindergarten entrance age and academic achievement. Journal of Educational Research, 84(3), 140-145. https://doi.org/10.1080/00220671.1991.10886007
  19. Cunha, F., Heckman, J. J., Lochner, L. J., & Masterov, D. V. (2006). Interpreting the evidence on life cycle skill formation. In E. Hanushek & F. Welch (Eds.), Handbook of the economics of education (pp. 697-812). Elsevier. https://doi.org/10.1016/S1574-0692(06)01012-9
  20. Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Education and Science, 39(174), 33-38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  21. Çeliktürk Sezgin, Z. (2020). Being parents of first graders in primary school: Balancing the excitement and anxiety. Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 1-17. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.1m
  22. Dee, T., & Sievertsen, H. H. (2015). The gift of time? School starting age and mental health (NBER Working Paper No. 21610). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w21610
  23. DeMeis, J. L., & Stearns, E. S. (1992). Relationship of school entrance age to academic and social performance. Journal of Educational Research, 86(1), 20-27. https://doi.org/10.1080/00220671.1992.9941823
  24. Demir, S., & Üstün, E. (2018). 60-66 aylık çocukların ilkokul 1. sınıfa başlaması uygulamasına ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Elementary Education Online, 17(3), 1604-1618. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466398
  25. Deveci, Ö., & Aykaç, N. (2018). Evaluation of studies examining the problems experienced in basic: A meta-synthesis study. Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 277-301. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.13m
  26. Dickens, W. T., Sawhill, I., & Tebbs, J. (2006). The effects of investing in early education on economic growth (Policy Brief No. 153). The Brookings Institution. https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/07/200604dickenssawhill.pdf
  27. Dinçer, S. (2018). Content analysis in scientific research: Meta-analysis, Meta-synthesis, and descriptive content analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 176-190. https://doi.org/10.14686/buefad.363159
  28. Dockett, S., & Perry, B. (2002). Who’s ready for what? Young children starting school. Contemporary Issues in Early Childhood, 3(1), 67-89. https://doi.org/10.2304/ciec.2002.3.1.9
  29. Dockett, S., & Perry, B. (2004). What makes a successful transition to school? Views of Australian parents and teachers. International Journal of Early Years Education, 12(3), 217-230. https://doi.org/10.1080/0966976042000268690
  30. Dockett, S., & Perry, B. (2007). The role of schools and communities in children’s school transition. In R. E. Tremblay, R. G. Barr, & R. DeV. Peters (Eds.), Encyclopedia on early childhood development. Centre of Excellence for Early Childhood Development https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=62bb8dc2c49676d72fd6564cba77daac1819efe0
  31. Dockett, S., & Perry, B. (2009). Readiness for school: A relational construct. Australasian Journal of Early Childhood, 34(1), 20-26. https://doi.org/10.1177/183693910903400104
  32. Durmaz, G. (2020). İlkokula başlama yaşına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri [Master’s project, Pamukkale University]. Pamukkale GCRIS Veritabanı. https://gcris.pau.edu.tr/bitstream/11499/28576/1/G%C3%96KHAN_DURMAZ_PROJE.pdf
  33. ECDAN. (2020, March). A joint statement on early childhood development and COVID-19: A call for coordinated action to protect and support all young children and their caregivers. https://mcusercontent.com/8103bc6125ed66e0964ae244d/files/1919e510-55e7-4500-9473-188278e1a31d/CallToAction_04_10_2020_Noon.pdf
  34. Ekinci, A., & Bozan, S. (2019). Zorunlu okul öncesi eğitime geçiş ile ilgili anasınıfı ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Bolu Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 19(2), 482-500. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.46660-409816
  35. Erbasan, Ö., & Erbasan, Ü. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaştığı sorunlar. Journal of Mother Tongue Education, 8(1), 113-125. https://doi.org/10.16916/aded.628267
  36. Ergün, M., & Arık, B. M. (2020). Eğitim izleme raporu 2020: Öğrenciler ve eğitime erişim. Eğitim Reformu Girişimi. https://egitimreformugirisimi.org/yayinlar/egitim-izleme-raporu-2020-ogrenciler-ve-egitime-erisim/
  37. Erkan, N. S., Tarman, I., Şanlı, Z. S., Koşan, Y., & Ömrüuzun, I. (2018). First grade students’ perceptions of their preschool and elementary school experience. International Journal of Progressive Education, 14(5), 1-13. https://doi.org/10.29329/ijpe.2018.157.1
  38. Erwin, E. J., Brotherson, M. J., & Summers, J. A. (2011). Understanding qualitative metasynthesis: Issues and opportunities in early childhood intervention research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200. https://doi.org/10.1177/1053815111425493
  39. Esen Aygün, H. (2019). Okuma-yazma bilerek ilkokula başlayan öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimlerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Journal of Mother Tongue Education, 7(3), 663-687. https://doi.org/10.16916/aded.565222
  40. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7th ed.). McGraw-Hill.
  41. Fridani, L., & Agbenyega, J. S. (2013). Rethinking school readiness and transition policy and practice in early childhood education (ECE): A whole schooling framework. In B. Boufoy-Bastick (Ed.), The international handbook of cultures of education policy (Vol. I): Comparative international issues in policy-outcome relationships - achievement with family and community involvement (pp. 121-153). Analytrics.
  42. Gredler, G. R. (1980). The birthdate effect: Fact or artifact? Journal of Learning Disabilities, 13(5), 349-244. https://doi.org/10.1177/002221948001300502
  43. Gregory, T., Dal Grande, E., Brushe, M., Engelhardt, D., Luddy, S., Guhn, M., Gadermann A., Schonert-Reichl, K. A., & Brinkman, S. (2021). Associations between school readiness and student wellbeing: A six-year follow up study. Child Indicators Research, 14(1), 369-390. https://doi.org/10.1007/s12187-020-09760-6
  44. Gullo, D. F., & Burton, C. B. (1992). Age of entry, preschool experience, and sex as antecedents of academic readiness in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 7(2), 175-186. https://doi.org/10.1016/0885-2006(92)90003-H
  45. Güner, F., & Kartal, H. (2019). Okulun hazır oluşu üzerine nitel bir inceleme (öğretmen görüşlerine göre durum tespiti). Trakya Journal of Education, 9(2), 244-259. https://doi.org/10.24315/tred.474315
  46. Gürbüz, E. (2019). İlkokula beş yaşında başlamanın öğrencilerin gelişimlerine etkileri konusunda öğretmen görüşleri: Nitel bir çalışma (Thesis No. 545159) [Master’s thesis, Ankara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  47. Güzelyurt, T., Erol, S., Kahraman, A., Temel, L., & Şavluk, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin ilkokula hazırbulunuşluğa ilişkin görüşleri. International Primary Educational Research Journal, 3(1), 23-30. https://doi.org/10.33400/kuje.538425
  48. Hains, A. H., Fowler, S. A., Schwartz, I. S., Kottwitz, E., & Rosenkoetter, S. (1989). A comparison of preschool and kindergarten teacher expectations for school readiness. Early Childhood Research Quarterly, 4(1), 75-88. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(89)90090-2
  49. Işıkoğlu Erdoğan, N., & Şimşek, Z. C. (2014). Birinci sınıfa başlayan çocukların, velilerin ve öğretmenlerin okula uyumlarının incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 3(2), 62-70.
  50. İbileme, S. (2019). Yetersizliği olan öğrencilerin ilkokula başlama sürecinde okula uyumuna yönelik ailelerinin ve öğretmenlerinin görüşleri (Thesis No. 592225) [Master’s thesis, Anadolu University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  51. Janus, M., & Offord, D. (2000). Readiness to learn at school. Canadian Journal of Policy Research, 1(2), 71-75.
  52. Jose, K., Banks, S., Hansen, E., Jones, R., Zubrick, S. R., Stafford, J., & Taylor, C. L. (2022). Parental perspectives on children’s school readiness: An ethnographic study. Early Childhood Education Journal, 50, 21-31. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01130-9
  53. Kahramanoğlu, R., Tiryaki, E. N., & Canpolat, M. (2015). İlkokula yeni başlayan 60-66 ay grubu öğrencilerin okula hazır oluşları üzerine inceleme. Kastamonu Education Journal, 23(3), 1065-1080.
  54. Karoly, L., Kilburn, M., & Cannon, J. (2005). Early childhood interventions: Proven results, future promises. The RAND Corporation. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01130-9
  55. Kartal, H., & Güner, F. (2022). Okulun hazır olması yaklaşımı bağlamında ilkokul öğretmenlerinin deneyimlerinin incelenmesi: Fransa ve Türkiye. Hacettepe University Journal of Education, 37(1), 239-253. https://doi.org/10.16986/HUJE.2020060262
  56. Koçak, D., & İncekara, S. (2020). Determination of classroom teachers’ and preschool education teachers’ views on school maturity. Journal of Theoretical Educational Science, 13(1), 170-190. https://doi.org/10.30831/akukeg.557152
  57. Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları (Thesis No. 234780) [Doctoral dissertation, Selçuk University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  58. Koçyiğit, S. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının ilkokul hakkındaki görüşleri. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5), 1891-1874.
  59. Kotaman, H. (2014) Turkish classroom teachers’ views on school readiness: A phenomenological study. Education 3-13, 42(5), 542-553, https://doi.org/10.1080/03004279.2012.736401
  60. Kök, M., Fırat, Z., & Balcı, A. (2019). Okuma yazma bilerek ilkokula başlayan çocuklar hakkında ilkokul öğretmenlerinin görüşleri. Atatürk University Journal of Kazım Karabekir Education Faculty, (39), 48-63. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.569763
  61. Kumru, M. (2014). Teachers’ views on the qualifications that students should possess in the transition to primary education (Case study: Sakarya). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4333-4337. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.942
  62. Kutluca Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşleri. Bolu Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 14(1), 33-50.
  63. Lewit, E. M., & Baker, L. S. (1995). School readiness. The Future of Children: Critical Issues for Children and Youth, 5(2), 1-12. https://doi.org/10.2307/1602361
  64. Lockwood, V., & Fleet, A. (1999). Attitudes towards the notion of preparing children for school. Australian Journal of Early Childhood, 24(3), 18-24. https://doi.org/10.1177/183693919902400305
  65. McTaggart, J., & Astbury, R. (2005). Transition to school. In P. Burrows & J. Cowie (Eds.), Health visiting: Specialist community public health nursing (pp. 343-354). Elsevier Health Sciences.
  66. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A source book. Sage Publications.
  67. Ministry of National Education. (2018). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_Eğitim%20Vizyonu.pdf
  68. Ministry of National Education. (2020). Millî eğitim istatistikleri: Örgün eğitim: 2019-2020. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf
  69. Moore, T. G. (2006). Early childhood and long term development: The importance of the early years. Australian Research Alliance for Children and Youth.
  70. Noah Jr, P. D. (2017). A systematic approach to the qualitative meta-synthesis. Issues in Information Systems, 18(2), 196-205.
  71. Özdemir, A., & Battal, Ş. (2019). İlkokula erken yaşta başlayan öğrencilerin okula uyum süreci ve akademik başarı bağlamında yaşadıkları sorunlar. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1633-1683. https://doi.org/10.26466/opus.529169
  72. Öztürk, E., & Bektaş, M. (2018). Examination of teachers’ opinions about the acquisition of the life skills of the students transitioning from preschool to primary school. Journal of Human Sciences, 15(2), 1097-1115. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i2.5365
  73. Page, J., Nienhuys, T., Kapsalakis, A., & Morda, R. (2001). Parents’ perceptions of kindergarten programmes in Victoria. Australian Journal of Early Childhood, 26(3), 43-50. https://doi.org/10.1177/183693910102600309
  74. Parlak, C. (2019). Otizmli kaynaştırma öğrencilerinin okulöncesi dönemden ilkokula geçişte yaşadıkları sosyal uyum problemlerinin aile ve öğretmen görüşleri açısından incelenmesi (Thesis No. 501365) [Master’s thesis, Trakya University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  75. Parr, J., McNaughton, S., Timperley, H., & Robinson, V. (1993). Bridging the gap - practices of collaboration between home and the junior school. Australian Journal of Early Childhood, 18(3), 35-42.
  76. Pekdoğan, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin ilkokula hazırlık sürecinde okul öncesi eğitimden beklentileri. Journal of Education for Life, 31(2), 11-22.
  77. Pişirir, N., & Ayar, M. C. (2020). Okul öncesi dönemden ilkokula geçişte öğretmenlerin karşılaştığı sorunların incelenmesi. Istanbul Aydin University Journal of Education, 6(2), 307-324.
  78. Polat, S., & Ay, O. (2016). Meta-synthesis: A conceptual analysis. Journal of Qualitative Research in Education, 4(1), 52-64. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c2s3m
  79. Rouse, E., Nicholas, M., & Garner, R. (2020). School readiness-what does this mean? Educators’ perceptions using a cross sector comparison. International Journal of Early Years Education, 31(1), 185-199. https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1733938
  80. Sağlam, H. İ., & Besen, T. (2015). Investigating classroom teachers’ views on age of starting primary school for 60-66 months old children. International Online Journal of Educational Sciences, 7(2), 167-179. https://doi.org/10.15345/iojes.2015.02.019
  81. Sak, R., Şahin Sak, İ. T., & Tuncer, N. (2016) Turkish preschool children’s perceptions and expectations related to 1st-grade education, childhood education. Childhood Education, 92(2), 149-154, https://doi.org/10.1080/00094056.2016.1150754
  82. Sandelowski, M., Docherty, S., & Emden, C. (1997). Qualitative metasynthesis: Issues and techniques. Research in Nursing & Health, 20(4), 365-371. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-240X(199708)20:4<365::AID-NUR9>3.0.CO;2-E
  83. Sezginsoy-Şeker, B. (2015). The evaluation of 1st-grade school teachers’ views about orientation and preparation programs. Journal of Educational Sciences Research, 5(2), 19-37. https://doi.org/10.12973/jesr.2015.52.2
  84. Shepard, L. A. (1997). Children not ready to learn? The invalidity of school readiness testing. Psychology in the Schools, 34(2), 85-97. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199704)34:2<85::AID-PITS2>3.0.CO;2-R
  85. Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: Conceptual and practical considerations. Early Education and Development, 17(1), 7-41. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_2
  86. Stipek, D. (2002). At what age should children enter kindergarten? A question for policy makers and parents. Social Policy Report, 16(2), 1-20. https://doi.org/10.1002/j.2379-3988.2002.tb00018.x
  87. Strategy and Budget Department. (2019). On birinci kalkınma planı (2019-2023). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf
  88. Susar Kırmızı, F. (2015). Elementary 1st grade teachers’ views on the practices in the 12-week adaptation and preparation process. Education and Science, 40(179), 147-162. https://doi.org/10.15390/EB.2015.3011
  89. Şahin, I. T., Sak, R., & Tuncer, N. (2013). A comparison of preschool and first grade teachers’ views about school readiness. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(3), 1708-1713.
  90. Taşçı, N., & Dikici Sığırtmaç, A. (2014). Okula uyum haftasının okul öncesi öğretmenleri ve sınıf öğretmenleri açısından incelenmesi. Journal of National Education, 44(202), 101-116.
  91. Teke, H. (2010). Ana sınıfı öğretim programının ilköğretim 1. kademe 1. sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluk düzeylerine etkisinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Thesis No. 264390) [Doctoral dissertation, Selçuk University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  92. Tekindal, M., & Tonbalak, K. (2021). Nitel araştırmalarda meta-sentezin kapsamı ve yaşlılık alanında meta-sentez örnekleri. Beyond the Horizon of Scientific Journal, 21(2), 235-268. https://doi.org/10.54961/uobild.1036670
  93. Toprakçı, E., & Gülmez, D. (2018). Education life of students from parents’ perspective (A qualitative analysis in the context of memories). Journal of Qualitative Research in Education, 6(1), 253-275. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c1s11m
  94. Tunca, E., Kesbiç, K., & Gencer, E., G. (2021). Eğitim izleme raporu 2021: Öğrenciler ve eğitime erişim. Education Reform Initiative. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2021-ogrenciler-ve-egitime-erisim/
  95. UNESCO. (2020). UNESCO COVID-19 education response: How many students are at risk of not returning to school?. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373992
  96. Uzun, E. M., & Alat, K. (2014). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin 4+4+4 eğitim sistemi ve bu sistem sonrasında ilkokula başlayan öğrencilerin hazırbulunuşlıkları hakkındaki görüşleri. Bolu Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 14(2), 15-44. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2014.14.2-5000091526
  97. Yapıcı, M., & Ulu, F. B. (2010). İlköğretim 1. sınıf öğretmenlerinin okul öncesi öğretmenlerinden beklentileri. Journal of Theoretical Educational Science, 3(1), 43-55.
  98. Yazıcı, D. N., Nazik Kumbasar, A., & Akman, B. (2016). Ailelerin gözünden okul öncesinden ilkokula geçişte yaşanan güçlükler ve çözüm önerileri. In Ö. Demirel & S. Dinçer (Eds.), Eğitim bilimlerinde yenilikler ve nitelik arayışı (pp. 447-458). Pegem.
  99. Yüksel, M. Y., Kurt, B., Gülsu, N., Akdağ, C., Aydın, F., & Erdoğan, F. (2016). Okula uyum sağlamakta güçlük çeken çocukların çizdikleri okul resimleri üzerine nitel bir araştırma. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(2), 642-658.
  100. Zimmer, L. (2006). Qualitative meta-synthesis: A question of dialoguing with texts. Journal of Advanced Nursing, 53(3), 311-318. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03721.x

Nasıl atıf yapılır

Uysal Bayrak, H., & Baştuğ, M. (2025). Türkiye’de ilkokula geçişle ilgili çalışmaların analizi: bir meta-sentez çalışması. Eğitim Ve Bilim, 50(224), 101-129. https://doi.org/10.15390/ES.2025.2572