Öz

Eğitim alanındaki bölgesel farklılıkların eğitim eşitliği üzerinde birtakım etkileri söz konusudur; bu da meseleyi önemli bir araştırma konusu hâline getirmektedir. Bölgesel farklılıkların önemi, öğretime ve öğretilenlerin ne şekilde aktarıldığına dair mevcut araştırmalarda nispeten görülebilmektedir. Bu çalışma, ilçelerdeki öğretmenler arasında yapılan araştırma odaklı bilgi alışverişinin özelliklerine odaklanmakla birlikte bunların arasındaki bölgesel farklılıkları incelemektedir. Araştırma odaklı bilgi alışverişine ilişkin veriler, Çin'in Jiangsu Eyaletinin güney ve kuzey bölgelerinde yer alan A Şehrindeki 9 birimde görev yapan 71 ve B İlçesindeki 27 birimde görev yapan 97 coğrafya öğretmeninden elde edilmiştir. Ağ yoğunluğu, birbirine bağlı alt gruplar, merkezîlik ve merkez-çevre yapılarının karşılaştırılması için sosyal ağ analizi (SAA) yöntemleri kullanılmıştır. Bu çalışmada, iki bölge arasındaki araştırma odaklı bilgi alışverişinin özellikleri arasındaki benzerlikler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Örneğin, B İlçesindeki coğrafya öğretmenleri arasındaki bilgi alışverişinin yoğunluğu A Şehrindekine kıyasla daha yüksektir; öte yandan ağ yapısı A Şehrinde merkezden dağılmış, B İlçesinde ise birbirine bağlı niteliktedir. Bu çalışmada aynı zamanda araştırma odaklı bilgi alışverişindeki farklılıkların eğitim eşitliğine, analiz gerçekleştirmeye ve gözlemlenen farklılıklara dair açıklamaların yapılmasına olan potansiyel etkileri de ele alınmaktadır. Öte yandan bu çalışmada, bölgesel farklılıklardan kaynaklanan eğitim eşitsizliğinin giderilmesinde ve araştırma odaklı bilgi alışverişine dair SAA standartlarının oluşturulmasına yönelik hazırlıklarda kullanılabilecek bir referans geliştirilmesi de amaçlanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sosyal ağ analizi, Öğretmen, İş birliği, Bölge, Farklılık

Kaynakça

  1. Coburn, C. E., & Russell, J. L. (2008). District policy and teachers’ social networks. Educational Evaluation and Policy Analysis, 30(3), 203-235. https://doi.org/10.3102/0162373708321829
  2. Cui, Y. (2009). 论教研室的定位与教研员的专业发展 [On position of teaching research section and professional development of its members]. Journal of Shanghai Educational Research, (8), 4-8. https://doi.org/10.3969/j.issn.1007-2020.2009.08.002
  3. Hu, X. (2011). 信息化环境中区域教研协作的社会网络分析 [Social network analysis of regional collaborative teaching and research in an informationized environment]. E-Education Research, 32(7), 23-29.
  4. Kolleck, N., Hartmann, U., & Grasel, C. (2021). Teacher’s professional collaboration and trust relationships: An inferential social network analysis of teacher teams. Research in Education, 111(1), 89-107. https://doi.org/10.1177/00345237211031585
  5. Lewis, C., Perry, R., & Murata, A. (2006). How should research contribute to instructional improvement? The case of lesson study. Educational Researcher, 35(3), 3-14. https://doi.org/10.3102/0013189X035003003
  6. Li, X., & Sun, M. (2013). 高端职业群体工作-家庭冲突的双元形成机理及其社会性别差异研究-基于某直辖市的调查数据 [The dual formation mechanism and gender difference of the senior talents’ work-family conflict from the data of a metropolis]. Future and Development, 34(8), 59-65+43. https://doi.org/10.3969/j.issn.1003-0166.2013.08.012
  7. Lin, S. (2018). Evolution of civil engineering students' friendship and learning networks. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 144(4). https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000390
  8. Liu, J. (2019). 整体网分析:UCINET软件实用指南 [Lecture notes on whole network analysis: A guide to UCINET software application]. People's Publishing House.
  9. Oshima, J., Oshima, R., & Matsuzawa, Y. (2012). Knowledge building discourse explorer: A social network analysis application for knowledge building discourse. Educational Technology Research and Development, (60), 903-921. https://doi.org/10.1007/s11423-012-9265-2
  10. Papanikolaou, K. A., Tzelepi, M., Moundridou, M., & Petroulis, I. (2020). Employing social network analysis to enhance community learning. In V. Kumar & C. Troussas (Eds.), International Conference on Intelligent Tutoring Systems (pp. 342-352). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49663-0_41
  11. Ping, L., & Zong, L. (2010). 基于社会网络中心性分析的微博信息传播研究-以Sina微博为例 [Research on microblog information dissemination based on sna centrality analysis - A case study with sina microblog] Documentation, Information & Knowledge, (6), 92-97. https://doi.org/10.13366/j.dik.2010.06.004
  12. Song, J. (2021). 社会网络分析在教育领域的应用 [The application of social network analysis in the field of education]. Technology Wind, (8), 169-172. https://doi.org/10.19392/j.cnki.1671-7341.202108081
  13. Su, Z., Zheng, Y., & Yang, W. (2011). 知识型员工工作压力结构探索性研究 [Exploration on the construction of knowledge employee' work stress]. China Journal of Health Psychology, 19(9), 1061-1065.
  14. Tawileh, W. (2016). Evaluating virtual collaborative learning platforms using social network analysis. In 2016 Sixth International Conference on Digital Information Processing and Communications (ICDIPC) (pp. 80-86). Curran Associates. https://doi.org/10.1109/ICDIPC.2016.7470796
  15. Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24(1), 80-91. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004
  16. Wang, N. (2019). 从个体资源到集体资源-基于资源整合的区域教研思考[Individual resources to collective resources: Reflections on regional teaching and research based on resource integration ]. Theory and Practice of Education, (11), 22-24.
  17. Yan, G., & Zhang L. (2017). 高等教育校际专业交往能力研究——给予社会网络结构洞理论[A study on the capacity of inner-university communication for major development of higher education institutes: Based on structural holes approach of social net]. Research in Educational Development, 37(9), 1-10.
  18. Yang, C., Mao, Y., Cao, H., & Tian, J. (2017). 学校内部教师社会网络现状及对学校管理改进的启示-项基于社会网络分析的研究 [The current situation of school teachers’ social networks and enlightenment for school management improvement: A research based on social network analysis]. Journal of Schooling Studies, 14(3), 68-77+3. https://doi.org/10.3969/j.issn.1005-2232.2017.03.009
  19. Yang, Y., Guo, S., & Tong, H. (2011). 城乡教师的网络学习共同体互动特征研究 [A study on the interactive characteristics of rural and urban teachers' online learning communities]. China Educational Technology, (11), 42-46. https://doi.org/10.3969/j.issn.1006-9860.2011.11.009
  20. Yuan, L., Lu, X., & Zhang, M. (2019). 改变地理学困生学习状况的实验研究——以成都市棠湖中学初中生为例[An experimental study of improving the students with difficulty in learning geography: A case study of Tanghu Junior Middle-School Students in Chengdu]. Theory and Practice of Education, (23), 53-56.
  21. Zhang, L., & Wu, J. (2012). 构建教研共同体:区域教研机制建设新途径[Constructing a research community: A new approach to building regional educational research mechanisms]. Hebei Education, (5), 34-35.
  22. Zhang, X., Yuan, L., Zeng, M., Wang, Y., & Lu, X. (2019). 气候概念体系的关系网络分析[Relationship network analysis of climate conceptual framework]. Teaching and Learning in Primary and Secondary Schools, (7), 58-62.
  23. Zhong, Y. (2014). 社会网络视角下二级学院决策的策略选择-以W学院专业优化决策为例[Strategy selection of school's decision-making based on the perspective of social network: Exemplified by the decision-making of W School on professional optimization]. Research in Educational Development, 34(1), 17-23.

Nasıl atıf yapılır

Tong, Y., Yuan, L., Luo, Q., Li, S., Yuan, Z., Ye, C., Ji, J., & Lu, X. (2025). Sosyal ağ analizine dayalı öğretim ve araştırma odaklı iş birliğinde bölgesel farklılıklar: Jiangsu eyaletinin A şehri ve B ilçesindeki coğrafya öğretmenlerine dair bir vaka çalışması. Eğitim Ve Bilim, 50(224), 227-246. https://doi.org/10.15390/ES.2025.2498