Öz
Bu araştırmanın amacı tematik yaklaşımla bir araya getirilen disiplinlerle Sosyal Bilgiler dersinde özgün bir uygulama geliştirmektir. Bu çerçevede geliştirilen uygulamanın öğrencilerin akademik başarısı ve yaratıcı düşünme becerisine etkisi araştırılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada karma desen türlerinden nicel yaklaşımın baskın olduğu ve nicel yaklaşımın nitel yaklaşımla desteklendiği İç İçe Desen kullanılmıştır. Araştırmada nicel veri toplama araçları olarak öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin değişimini tespit etmek amacıyla “Torrance Yaratıcı Düşünme Beceri Testi”, akademik başarılarının değişimini tespit etmek amacıyla da geliştirilen “Akademik Başarı Testi Soruları” kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak öğrencilere süreci değerlendirmeleri amacıyla hazırlanan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formları” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre uygulama, yaratıcı düşünme becerisi ve akademik başarıya yönelik anlamlı bir farklılık ortaya koymuştur. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde deney grubu öğrencilerinin tasarlanan etkinliklerin tamamını olumlu yönde değerlendirdiği belirlenmiştir. Ayrıca etkinliklerin deney grubu öğrencilerinin Sosyal Bilgiler ve bu şekilde işlenen Sosyal Bilgiler dersine yönelik duygu ve düşüncelerini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersini farklı alanlarla (Fen Bilimleri, Türkçe, Matematik, Din, Hukuk, Sağlık, Emniyet vb.) ilişkilendirdikleri görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Sosyal bilgiler, Disiplinlerarası yaklaşım, Tematik yaklaşım, Yaratıcı düşünme becerisi, Akademik başarı, Karma yöntem
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2018 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Kartal, A., & Çağlayan, K. (2018). Disiplinlerden Bir Buket: SOFEM (Sosyal Bilimler-Fen Bilimleri-Matematik) Uygulaması. Eğitim Ve Bilim, 43(196), 189-214. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7565