Öz
Okuma motivasyonu, bireyleri okumaya yönelten içsel ve dışsal faktörler olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada ilköğretim 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinden etkilenme durumu incelenmiştir. Tarama modeli çerçevesinde yürütülen çalışmaya 520 öğrenci katılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde çift yönlü MANOVA ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, dışsal motivasyonun kız öğrencilerin okumaya yönelmelerinde erkeklerden daha etkili olduğunu; sınıf düzeyi arttıkça okumaya yönelik içsel ve dışsal motivasyonun azaldığını göstermiştir. Son yıllarda okuma alışkanlığını geliştirmeye dönük uygulamalara rağmen sınıf düzeyi ilerledikçe öğrencilerin okuma motivasyonlarının azalmasının ciddi bir sorun olduğu düşünülmektedir. Bu durum Türkiye’de ilköğretim düzeyinde öğrencilerin okuma motivasyonlarının artırılmasına dönük çalışmaları gerekli kılmaktadır
Anahtar Kelimeler: Okuma motivasyonu, içsel motivasyon, dışsal motivasyon, ilköğretim öğrencileri
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2013 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Yıldız, M. (2013). İlköğretim 3, 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Motivasyonlarının İncelenmesi. Eğitim Ve Bilim, 38(168). https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/1141