Dergi Hakkında

Eğitim ve Bilim, Türk Eğitim Derneği (TED) tarafından yayımlanan; 1976’dan beri kesintisiz olarak çıkan, uluslararası, hakemli ve açık erişimli bir dergidir. Kamu yararını esas alan ve kar amacı gütmeyen bir sivil toplum kuruluşu olan TED’in, eğitimde toplumsal sorumluluk misyonu doğrultusunda; dergi, nitelikli bilimsel yayınlarla Türkiye’de ve dünyada eğitim sistemine katkı sağlamayı hedeflemektedir.

Eğitim ve Bilim, eğitim bilimleri alanında özgün araştırmaları desteklemeyi ve bu alandaki bilimsel bilgi birikimine katkı sunmayı amaçlamaktadır. Okulöncesinden yükseköğretime kadar tüm eğitim kademelerinde karşılaşılan sınıf ve okul temelli sorunlara yönelik somut çözüm önerileri sunan çalışmalara öncelik verir. Öğretmen eğitimi, eğitim politikaları, öğretim programları ve okul ekosistemi gibi alanlarda teori ile uygulama arasında köprü kuran araştırmaları teşvik eder.

Amaç ve Kapsam

Eğitim ve Bilim, Türkiye’de ve uluslararası düzeyde eğitim sisteminin gelişimine katkı sağlayacak özgün, bilimsel ve uygulamalı araştırmaları yayımlamayı amaçlamaktadır. Dergi, eğitim alanındaki kuramsal bilgi üretimini desteklemenin yanı sıra, özellikle okul ve sınıf düzeyindeki uygulamalara doğrudan katkı sağlayarak teori ile uygulama arasında etkili bir köprü kurmayı hedeflemektedir.

Yayın odağında aşağıdaki nitelikteki çalışmalara yer verilmektedir:

  • Öğretmenlerin profesyonelleşmesini destekleyen ve mesleki gelişimlerine katkı sağlayan araştırmalar,
  • Okul ve sınıf içi uygulamalara yönelik özgün çalışmalar,
  • Okul ekosistemine dair bütüncül bakış açıları sunan kuramsal ve uygulamalı araştırmalar,
  • Türkiye'nin yerel ve güncel eğitim sorunlarını hem ulusal hem de uluslararası karşılaştırmalarla analiz eden çalışmalar,
  • Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise düzeylerinde eğitsel süreçleri geliştirmeye yönelik araştırmalar,
  • Yenilikçi öğretmen eğitimi modellerini inceleyen ve öğretmen adaylarının niteliğini artırmayı hedefleyen çalışmalar,
  • Meta-analiz, içerik ve profil analizleriyle büyük örneklem grupları üzerinden gerçekleştirilen kapsamlı araştırmalar,
  • Eğitimde teknoloji entegrasyonuna yönelik, uygulamaya dayalı özgün çalışmalar,
  • Eğitsel ölçme araçlarının geliştirilmesine ve geçerlenmesine ek olarak bu araçların uygulanabilirliğini sınayan araştırmalar,
  • Multidisipliner ve transdisipliner bakış açısıyla ele alınmış, eğitime dair yeni teorik modeller sunan çalışmalar.

Kapsam Dışı Çalışmalar ve Kısıtlamalar

Aşağıda belirtilen niteliklere sahip başvurular, Eğitim ve Bilim dergisinin yayın kapsamı dışında kalmakta ve değerlendirmeye alınmamaktadır:

  • Örneklem grubunu yalnızca öğretmen adayları veya üniversite öğrencilerinin oluşturduğu çalışmalar (istisnai durumlar yalnızca öğretmen eğitimi bağlamında yenilik sunan ve doğrudan öğretmenlik uygulamalarına katkı sağlayan; çalışmanın içeriği ve uygulamasının öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü programla birebir ilişkili olduğu durumlar için geçerlidir),
  • Sadece ölçek geliştirme ve geçerleme odaklı olup uygulama boyutu içermeyen çalışmalar,
  • Tek bir ders, yöntem veya sınırlı değişkenler üzerinden yürütülen ve literatürde çokça benzeri bulunan, sınırlı kapsamlı araştırmalar,
  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) alanında; tutum, farkındalık, kabul, öz-güven gibi kavramlara odaklanan ve sınıf içi uygulama içermeyen betimleyici çalışmalar,
  • Yalnızca doktora veya yüksek lisans tezlerinden üretilmiş olup, tezin ana hipotezlerini ve temel bulgularını içermeyen; kapsamın yalnızca bir bileşenine (örneğin sadece ölçek geliştirme, program ya da etkinlik tanıtımı gibi yardımcı unsurlara) odaklanan sınırlı çalışmalar,
  • Küçük örneklemlerle yürütülen meta-analiz, içerik analizi veya profil analizlerine dayalı araştırmalar,
  • Eğitim araştırmalarını doğrudan desteklemeyen; yöntem bilimi, ölçme kuramı veya istatistik alanına özgü teorik çalışmalar,
  • Üniversite öğrencilerinin belirli bir derse yönelik tutum, görüş veya davranışlarını ölçmeye odaklanan çalışmalar,
  • Sadece demografik ya da kategorik değişkenler (örn. cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, bölüm vb.) üzerinden yapılan ve veri toplama formundan elde edilen tanımlayıcı bilgilerle sınırlı kalan, derinlemesine analiz içermeyen betimleyici çalışmalar,
  • Belirli derslerin veya programların yalnızca öğrenci/öğretmen görüşlerine dayalı değerlendirmeleri,
  • Ders kitabı incelemeleri, literatür derlemeleri veya kitap analizleri,
  • Eğitim dışı disiplinlere (ör. hemşirelik eğitimi, mühendislik eğitimi) yönelik çalışmalar.

Eğitim ve Bilim, yayın kabul sürecinde araştırmanın özgünlüğünü, eğitim sistemine somut katkı potansiyelini ve teori-uygulama bütünlüğünü esas almakta; yalnızca akademik tekrar üretmeye dayalı çalışmaları kapsam dışı bırakmaktadır.

Yayın Sıklığı

Eğitim ve Bilim, yılda dört sayı olarak Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarında yayımlanır.

Yayın Dili

Eğitim ve Bilim dergisi, Türkçe ve İngilizce olmak üzere iki dilde yayımlanır. Yazarlar, makalelerini Türkçe veya İngilizce olarak gönderebilirler. Ancak, kabul edilen makalelerin hem Türkçe hem de İngilizce tam metinlerinin hazırlanması yazar(lar)dan talep edilir. Bu yaklaşım, derginin hem ulusal hem de uluslararası akademik topluluklara erişimini artırmayı ve bilimsel bilginin daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlamayı amaçlamaktadır.

Künye

Eğitim ve Bilim, uluslararası, çift kör hakem değerlendirmeli ve açık erişimli bir dergidir.

  • Resmi kısaltma: Eğitim ve Bilim
  • ISSN (Print): 1300-1337
  • DOI ön eki: 10.15390
  • İlk yayımlanma tarihi: 1976
  • Yayıncı: Türk Eğitim Derneği
  • İmtiyaz Sahibi: Türk Eğitim Derneği adına
    Selçuk Pehlivanoğlu, (Başkan)

Dijital Arşivleme ve Koruma

Eğitim ve Bilim dergisi içeriği, akademik dergiler için kalıcı arşivleme sağlayan PKP Preservation Network (PKP PN) aracılığıyla saklanmaktadır. PKP PN, içeriğin merkezi olmayan ve dağıtık bir şekilde korunmasını sağlamak için LOCKSS (Çoklu Kopyalar Bilgiyi Güvende Tutar) programını kullanır. Bu program, derginin orijinal ve değiştirilmemiş sürümüne kesintisiz erişimi garanti ederek uzun vadeli erişimi güvence altına alır. Ayrıca, dergide yayımlanan tüm makalelerin tam metin versiyonları, PDF formatında Türkiye Millî Kütüphanesi'nde depolanmaktadır.

Açık Erişim Bildirimi

Eğitim ve Bilim açık erişimli bir dergidir. Tüm makaleler, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıf verildiği sürece herhangi bir ortam veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) şartları altında yayımlanır. Yazarlar, yayımlanan makalelerinin telif hakkını elinde tutar. Açık erişim; daha fazla yeniden kullanım ve atıf, daha yüksek görünürlük ve keşfedilebilirlik, daha geniş etkileşim, etki, disiplinler arası çalışmaların artması ve daha geniş iş birlikleri sağlar.

Eğitim ve Bilim, Şubat 2002'de Budapeşte Açık Erişim Girişimi tarafından yayımlanan Açık Erişim Bildirgesi'ni benimsemiştir:

[Araştırma] literatürüne ‘açık erişim’ ile kastettiğimiz, bu makalelerin tam metinlerini okuma, indirme, kopyalama, dağıtma, yazdırma, arama, bağlantı verme, indeksleme için tarama, yazılımlara veri olarak aktarma veya internet erişiminin kaçınılmaz engelleri dışında finansal, yasal veya teknik hiçbir bariyer olmaksızın yasal herhangi bir amaçla kullanma özgürlüğüdür. Çoğaltma ve dağıtımdaki tek kısıtlama ile telif hakkının bu alandaki tek rolü, yazarlara çalışmalarının bütünlüğünü koruma ve uygun şekilde tanınma ile atıf alma hakkını sağlamak olmalıdır.

Yayıncı, herhangi bir okuyucuya veya kütüphaneye abonelik ücreti veya elektronik makalelere erişim için ücret talep etmeyeceğini taahhüt eder.

Eğitim ve Bilim dergisine katkıda bulunan yazarlar, makalelerini Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) şartları altında yayımlamayı kabul eder. Bu lisans, orijinal çalışmaya uygun atıf verilmesi koşuluyla ticari kullanım dahil olmak üzere herhangi bir ortam veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin verir.

Yazarlar, çalışmalarının telif hakkını elinde tutar; ilk yayın haklarını Türk Eğitim Derneği'ne devrederler.

Kullanıcılar şunları yapabilir:

  • Paylaşma: Makaleleri herhangi bir ortamda veya formatta kopyalama ve yeniden dağıtma.
  • Uyarlama: Makaleleri herhangi bir amaçla (ticari kullanım dahil) yeniden düzenleme, dönüştürme veya üzerine inşa etme.

Bu lisans kapsamında makaleleri kullanırken/uyarlarken/paylaşırken şunlara dikkat etmelisiniz:

  • Doğru Atıf Yapmak: Uygun şekilde kaynak gösterme (orijinal yazara ve yayıncıya atıf, lisans bağlantısı ekleme ve değişiklik yapıldıysa belirtme). Bu, orijinal yazarların veya yayıncının onayını ima edecek şekilde yapılmamalıdır.
  • Ek Kısıtlamalardan Kaçınmak: Başkalarının lisansın izin verdiği hakları kullanmasını engelleyecek yasal şartlar veya teknolojik bariyerler getiremezsiniz.

Ücret Politikası

Eğitim ve Bilim'e makale gönderim, işlem veya yayımlanma için yazarlardan veya diğer taraflardan herhangi bir ücret talep etmez. Yayımlanan makaleler için herhangi bir ücret veya telif ödemesi yapılmaz.

Finansman

Eğitim ve Bilim tamamen Türk Eğitim Derneği tarafından finanse edilmektedir. Bu mali destek, derginin sürdürülebilirliğini ve kesintisiz yayımlanmasını sağlamaktadır.

Sponsorluk

Türk Eğitim Derneği, Eğitim ve Bilim dergisinin faaliyetlerini desteklemek amacıyla dış kuruluşlardan sponsorluk kabul etmektedir. Ancak bu sponsorluklar, editöryal kararları etkilemez ve tüm içerik yalnızca bilimsel değere dayalı olarak geliştirilir. Dergi, tam editöryal bağımsızlığını koruyarak sponsorlukların yayımlanan içeriğin bütünlüğünü zedelememesini sağlar.

Sponsorluklar veya sorularınız için lütfen [email protected] adresiyle iletişime geçiniz.

İş Birliği ve Ortaklıklar

Eğitim ve Bilim, eğitim bilimleri alanında kuramsal bilgi üretimini destekleyen ve uygulamaya dönük etkili çözümler sunan çalışmalara ev sahipliği yapma misyonu doğrultusunda, ulusal ve uluslararası düzeyde akademik, kurumsal ve disiplinler arası iş birliklerini ve ortaklıkları memnuniyetle karşılamaktadır. Bu iş birlikleri; öğretmen eğitimi, eğitim politikaları, okul ekosistemi, ölçme ve değerlendirme, eğitim teknolojileri gibi alanlarda yürütülecek ortak araştırmalar, özel sayılar, akademik toplantılar ve bilimsel projeler yoluyla gerçekleştirilebilir.

Dergi, eğitim sisteminin gelişimine katkı sağlayacak ve teori ile uygulama arasında köprü kuracak iş birliklerini teşvik ederken, tüm editöryal kararların bilimsel etik ilkelere, nesnelliğe ve yayın politikalarına uygun olarak bağımsız bir şekilde alındığını güvence altına alır.

İş birliği ve ortaklık hakkında daha fazla bilgi için lütfen [email protected] adresiyle iletişime geçiniz.

Sorumluluk Reddi

Eğitim ve Bilim'de yayımlanan makaleler, yazılar veya diğer materyallerde ifade edilen görüşler ve düşünceler, yazarların kişisel görüşleridir ve derginin veya yayıncısının resmi görüşünü veya politikalarını yansıtmaz. Editörler, yayın kurulu ve yayıncı, yayımlanan makalelerin içeriğinden sorumlu tutulamaz veya herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Dergide ifade edilen görüşler yalnızca yazarlara aittir ve içeriklerinden tam sorumluluk yazarlara aittir.

Gizlilik Politikası

Eğitim ve Bilim dergisine gönderilen isim ve e-posta adresi gibi kişisel bilgiler, yalnızca derginin yayıncısının bilimsel amaçları doğrultusunda kullanılacaktır. Bu bilgiler başka amaçlar için kullanılmayacak ve üçüncü taraflarla paylaşılmayacaktır. Kişisel veriler güvenli sistemler aracılığıyla korunacak olup, kullanıcılar kişisel verilerine erişme ve güncelleme hakkına sahiptir.

Yayın Politikaları

Yayın Politikaları, Akdema Bilişim ve Yayıncılık tarafından aşağıdaki saygın kuruluşlar tarafından belirlenen etik ilkelere uygun olarak geliştirilmiştir: Committee on Publication Ethics (COPE), Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA), Directory of Open Access Journals (DOAJ), International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE), ve World Association of Medical Editors (WAME). Bu politikalar, derginin şeffaflık, etik ilkeler ve yüksek kaliteli yayıncılık standartlarına bağlılığını sürdürmesini sağlamaktadır.