Öz
Bu araştırmanın temel amacı, Ankara’da 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıf ilköğretim öğrencileri arasında zorba, kurban ve zorba-kurban öğrenci oranlarını belirlemektir. Araştırmada, farklı tür zorbaca davranışların (sözel, fiziksel, söylenti yayma, dışlama ve eşyalara zarar verme) cinsiyet, eğitim düzeyi ve sosyoekonomik düzey bakımından farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırma biri alt SED, biri üst SED ve ikisi orta SED olmak üzere dört ilköğretim okulunda, toplam 1154 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Akran Zorbalığı Anketi” kullanılmıştır. Bulgular öğrencilerin %35.1’inin “kurban”, %30.2’sinin “zorba”, %6.2’sinin ise “hem zorba hem de kurban” olduğunu göstermektedir. Bulgular ayrıca, “zorba” ve “zorba-kurban” grubunda erkeklerin, “kurban” grubunda ise kızların daha fazla olduğunu ortaya koymaktadır. Veriler, üst sosyoekonomik düzey (SED) okuldaki çocukların, orta ve alt SED okuldaki çocuklara oranla daha fazla zorbalık yaptıklarını göstermektedir. Araştırmada ayrıca, en yaygın zorbalık türünün sözel zorbalık olduğu, bunu fiziksel zorbalığın izlediği görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Akran zorbalığı, kurban, zorba, zorba-kurban, cinsiyet, eğitim düzeyi, SED
Telif hakkı ve lisans
Telif Hakkı © 2010 Yazar(lar). Açık erişimli bu makale, orijinal çalışmaya uygun şekilde atıfta bulunulması koşuluyla, herhangi bir ortamda veya formatta sınırsız kullanım, dağıtım ve çoğaltmaya izin veren Creative Commons Atıf Lisansı (CC BY) altında dağıtılmıştır.
Nasıl atıf yapılır
Pişkin, M. (2010). Ankara’daki İlköğretim Öğrencileri Arasında Akran Zorbalığının İncelenmesi. Eğitim Ve Bilim, 35(156). https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/869